Blogs & vlogs

Aan cliëntenraden wordt heel vaak advies gevraagd over verbouwingen, over nieuwbouw, over inrichting, over kleurgebruik, over de juiste stoelen enz. Wat opvalt is dat er vaak een advies wordt gevraagd aan cliëntenraden zonder dat de visie duidelijk is of duidelijke gemaakt kan worden.

Een van onze opgeleide Brein Omgeving Coaches vertelde ons het volgende:

Zij was gevraagd om aan de cliëntenraad de ‘gunstige omgeving’ uit te leggen, met name over de inrichting van de omgeving en specifiek over het kleurgebruik.

De vraag van de cliëntenraad 

De aanleiding was dat de cliëntenraad niet enthousiast was over het voorstel van de organisatie omtrent het kleurgebruik van de nieuwe inrichting. Ze vonden de pictogrammen en de kleuren op de toiletten niet mooi, ze vonden het hele voorstel niet bijzonder. De voorkeur van de cliëntenraad ging uit naar heldere kleuren, grijs en wit en een lichte omgeving. Verschillende disciplines in de organisatie waren bij de cliëntenraad uitgenodigd om een toelichting te geven over het kleurgebruik. Echter, de cliëntenraad raakte niet overtuigd. De cliëntenraad kwam er niet uit.

Gunstige Omgeving

In de presentatie van de Brein Omgeving Coach, die 5 kwartier duurde, werd de BreinOmgevingMethodiek toegelicht. Aan de hand van de beschadigde hersenen werd uitgelegd wat er nodig is om een gunstige omgeving te creëren en er werd gediscussieerd.

Ze legde uit waarom de kleuren moeten contrasteren, welke kleuren goed gezien en welke kleuren niet gezien worden. Dat plakstickers met kleur op toiletten, bij toiletten en in badkamers ook beelden van vroeger naar boven halen, zodat de dementerende mens meteen weet wat de bedoeling van het toilet is. Ook bijvoorbeeld de weg vinden naar het toilet en de badkamer moet met geluid en licht (dynamische prikkel), anders weten ze het toilet niet te vinden.

Wij zijn ons vaak niet bewust hoe mensen met dementie hun omgeving ervaren. Door goede uitleg van de hersenbeschadiging kunnen wij ons dat wel bewuster maken. We leren door te kijken naar het gedrag van de mensen met dementie of een omgeving gunstig is.

Grijs en wit worden door mensen met dementie niet gezien. Een zwarte wc-bril op een witte toiletpot wordt wel gezien. Er zijn in onze verpleeghuizen, maar ook in particuliere huizen, badkamers die onduidelijk zijn, of waar het toilet niet zichtbaar is. Een voorbeeld: Een mevrouw kon bezoekers rondleiden en vertellen waar de keuken en huiskamer was en ze kon ernaar toelopen. Toen ze de badkamerdeur opendeed, deed ze die weer dicht met de toelichting: ‘’Ik kan u niet vertellen wat dit voor een ruimte is “.

Nog een voorbeeld van niet begrepen ruimtes: Glazen puien tot aan de grond in huiskamers of gangen en glazen/plastic balkons veroorzaken onrust, angst en onbegrepen gedrag. Cliënten die in een rolstoel het balkon worden opgereden zien niet dat er een glazen scheidingswand is. Ze zien alleen dat ze zo van het balkon afgereden kunnen worden. Ze gillen of verstijven. En de meesten kunnen niet zeggen wat er aan de hand is. Mensen die in een zitje voor een glazen pui zitten krijgen het op gure dagen koud. De hersenen denken dat ze buiten zitten. Sommigen zeggen dat ook: “Ze zetten ons hier de hele dag buiten”.

De rol van de cliëntenraad na het advies is de vinger aan de pols houden

De cliëntenraad was zeer te spreken over de uitleg van de gunstige omgeving. Zij vonden wat ze gehoord hadden goed te begrijpen en te verdedigen.

De reacties waren: “Het voorstel van het kleurgebruik van de organisatie is goed doordacht, onze inmenging is eigenlijk niet nodig”. Een andere reactie was: “Het is goed doordacht, het is deskundig, men heeft ons inderdaad eigenlijk niet nodig, maar ik vind het wel leuk om erover na te blijven denken”.

Die laatste opmerking is van belang. Als de visie begrepen wordt, dan kan het voorstel met die ogen opnieuw worden bekeken.

Na het goedkeuren van het voorstel moet de cliëntenraad verder betrokken worden en blijven meedenken: gaat de omgeving inderdaad gunstig werken als de ruimte is geschilderd en opnieuw is ingericht. Een belangrijke rol voor de cliëntenraad is te vragen hoe de organisatie de gunstige omgeving in de gaten houdt/monitort en of het werkt zoals het is bedoeld. Belangrijk is ook om te vragen of de organisatie wat middelen achter de hand houdt, voor het geval dat er iets gewijzigd moet worden.

De organisatie doet er goed aan om deskundige en enthousiaste cliëntenraadsleden mee te laten doen in het monitoren van de gunstige omgeving. Alle adviezen hierna worden beter. En dat is in het belang voor de mens met dementie.

 

Drs. Erica van de Veerdonk

Verpleegkundige en Sociaal Gerontoloog

Lid BreinCollectief

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Bijdragen?

Op de blog & vlog-pagina staan allerlei blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een blog of vlog plaatsen

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een blog of vlog plaatsen. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer

Wil je wel een blog/vlog plaatsen maar geen profiel maken? Andere vragen? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Blogs en vlogs die hier geplaatst worden verschijnen hier, op de startpagina en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Plaats een blog of vlog

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen