Blogs & vlogs

Calamiteiten en ieders rol.

Calamiteit? Hoe is de communicatie eigenlijk geregeld?


Eigenlijk wil je niet nadenken over vervelende zaken die je als cliëntenraad kunnen overkomen. Je hoopt uiteraard dat de samenwerking met het bestuur en eventueel andere betrokken partijen met goed overleg plaatsvindt. Maar toch is het verstandig om wel te denken aan die lastige kwesties of calamiteiten die zomaar opeens kunnen opduiken. Van een vertrouwensbreuk tussen bestuur en bewoners, een onderzoek van de inspectie dat niet voldoet of zelf het overplaatsen van cliënten naar een andere zorginstelling, zoals laatst gebeurd is in Nijmegen.
In de media staan regelmatig verhalen waarbij een zorginstelling of het bestuur ervan onder vuur ligt. Soms blijven issues binnenshuis, maar het komt geregeld voor dat een zaak ‘lekt’ naar de media. En negatieve publiciteit daar zit niemand op te wachten.

Openlijk zichtbaar incident


Maar er hoeft geen sprake te zijn van ‘lekken’. Het kan zijn dat de informatie duidelijk zichtbaar is voor de buitenwereld. Zoals recent een bewoner van een zorginstelling ernstig gewond raakte bij een brand. De politie en de brandweer komen dan automatisch in beeld. En… ook zij maken steeds meer gebruik van social media. Een tweet is dan zo door de politie de wereld ingestuurd. In de berichtgeving in de media staat dan wel netjes vermeld dat “de familie van het slachtoffer inmiddels op de hoogte is gesteld”.
In de nasleep van een dergelijk incident worden verschillende processen opgestart: er wordt een onderzoek ingesteld: wat is er gebeurd? Intern moet er natuurlijk gecommuniceerd worden. Voor de buitenwereld is het incident eigenlijk al afgesloten. Voor de ‘binnenwereld’ begint het vervolgtraject.

Doelgericht communiceren


Stel je eens de vraag: welke afspraken hebben we als cliëntenraad eigenlijk met het bestuur/ directie als het gaat om een calamiteit? Is er een protocol ten aanzien van het informeren van belangrijke betrokkenen? Helaas blijkt uit de praktijk dat in veel gevallen hierover geen afspraken op papier zijn vastgelegd. Terwijl voor cliëntenraden het toch heel belangrijk is om goed geïnformeerd te worden bij calamiteiten en ook zelf ook, indien nodig, doelgericht te communiceren met de achterban.

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Reacties

  • We hebben als cliëntenraad geen protocol op papier ten aanzien van de communicatie bij calamiteiten. Wel is er een ongeschreven regel dat de directeur-bestuurder de voorzitter van de CR telefonisch informeert. Dit gebeurt in de praktijk ook zo. Ik zou benieuwd zijn naar goede afspraken op papier, als er voorbeelden zijn dan hoor ik dat graag.

    Hartelijke groet, Susan Lambeck

    Ambtelijk secretaris CR

    • Susan, dergelijke voorbeelden zijn er zeker. Ik zal je gegevens doorsturen naar een specialiste op dit gebied te weten Laetitia Gruwel en vragen of zij contact met je opneemt hieromtrent. 

      Groet Ger

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de blog & vlog-pagina staan allerlei blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een blog of vlog plaatsen

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een blog of vlog plaatsen. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer

Wil je wel een blog/vlog plaatsen maar geen profiel maken? Andere vragen? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Blogs en vlogs die hier geplaatst worden verschijnen hier, op de startpagina en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Plaats een blog of vlog

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen