Gesprekken

'Dom, lui en dakloos?'

"Goede onafhankelijke ondersteuning stoelt op vier pijlers." In de tijdschriften Zorg en Zeggenschap 2017 werden deze vier pijlers beschreven in een serie van vier artikelen. Boeiende artikelen die ondersteuners helpen om te reflecteren op hun werk met cliëntenraden.
Een van de pijlers is dat een onafhankelijk ondersteuner zich 'dom, lui en dakloos' opstelt. Het betekent dat een ondersteuner veel vragen stelt, afwacht en niet te snel in actie komt en geen mening heeft over de instelling. 
De termen 'dom, lui en dakloos' wordt veel en vaak gebruikt, door mediators en coaches om aan te geven hoe je je opstelt als coach of mediator. Ook in opleidingen tot coach en mediator komen de termen terug.
Wij ervaren deze benaming als onplezierig, het heeft een negatieve klank en werkt stigmatiserend. Het lijkt alsof iemand die dakloos is, ook dom en lui is. En dat is beslist niet waar!
Wij zien graag dat er andere termen gezocht en gebruikt worden om aan te geven dat een ondersteuner vooral veel vragen stelt, zich terughoudend opstelt maar de cliëntenraad ondersteunt bij in actie komen. En dat de ondersteuner zich aansluit bij de mening die de cliëntenraad heeft over de instelling, de locatie.
Wat vindt u? En heeft u suggesties?
Sylvia Mac Gillavry en Tina Bakker.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Email mij als mensen een reactie geven –

Reacties

• Ad Kil zei:

Functioneel Lui, Dom en Dakloos (dàt is de volgorde) bestaat 20 jaar. Hoe weet ik dat? Nou ik heb het 20 jaar geleden bedacht en in 1999 gepubliceerd. Daarna is het een eigen leven gaan leiden van ondersteuners van cliëntenraden tot met in preken in de kerk. Het concept is een eigen leven gaan leiden en ben ik het uit het oog verloren. Klaarblijkelijk heeft niemand dat artikel gelezen, want het wordt altijd verkeerd uitgelegd, zo ook hier!. Om die reden komt er binnenkort een artikel in het Tijdschrift Conflicthantering onder de titel Functioneel Lui, Dom en Dakloos. Op uw uitnodiging denk ik graag met u mee over betere termen. 
    Vriendelijke groet
    • In al die jaren heb ik nooit kunnen achterhalen waar de termen vandaan kwamen. Geweldig om dat nu te ontdekken. Ik ben erg nieuwsgierig naar het verhaal erachter en het oude en nieuwe artikel en zou ook graag een keer een afspraak maken om te kijken hoe we de termen goed kunnen inzetten voor de ondersteuning van cliëntenraden. Via Linkedin leg ik graag contact.

Loes den Dulk

• De termen ‘Dom, lui en dakloos’ worden inderdaad al jaren gebruikt in de mediation en coaching. En ze zijn natuurlijk nooit negatief bedoeld. Het grote voordeel van de termen is dat mensen ze makkelijk onthouden en dat ze gespreksstof opleveren. Ze vragen een goede uitleg. Zo gaat het niet over dom zijn, maar je dom opstellen, niet lui zijn, mediation en coaching kan hard werken zijn, maar je lui opstellen en al helemaal niet dakloos zijn maar je eigen mening voor je houden, nergens bij horen. Het zijn de termen die iedereen onthoudt en daardoor ook in de praktijk gebruikt.

In alle nuchterheid kan ik nog zeggen dat in alle theorie nooit de link tussen de termen wordt gelegd alsof iemand die dakloos is ook dom en lui zou zijn. De 3 aparte termen suggereren juist dat ze alle 3 nodig zijn om de boodschap over te brengen.

Maar dat doet niets af aan het gevoel dat mensen ervaren bij de termen. En uitgangspunt is natuurlijk dat we mensen niet willen kwetsen of stigmatiseren. En daar wil ik graag wat voor doen. Een alternatief voor dakloos zou meningloos kunnen zijn. Zou dat de oplossing zijn? Dom, lui en meningloos, geeft dezelfde boodschap, maar klinkt helaas wel minder sterk. Dus wat mij aangaat nog niet de goede oplossing maar ik hoor graag andere alternatieven. Als die er zijn, ga ik daar graag in mee.

Loes den Dulk

• Ik vind het zo zonde dat ervoor gekozen is deze termen te gebruiken.

We willen allemaal stigma tegengaan...

Het gebruik van het woord dakloos in dit verband is wat mij betreft misplaatst. En ik zou het enorm waarderen wanneer er een ander woord gebruikt zou worden.

Ook daag ik graag mensen uit om na te denken hoe gemakkelijk we allemaal stigma in de hand werken..

Zo zeg ik bijvoorbeeld vaak tegen de kinderen dat ik toch echt niet blond ben. Zij weten dat ik daarmee bedoel dat zij mij niet voor de gek kunnen houden.

Onbedoeld leer ik hun daarmee aan dat blonde mensen dom zijn.

Ik ga daar direct mee ophouden.

Waar gaan anderen mee ophouden?
    En wie weet een leuk ander woord voor dakloos?
Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de gesprekken-pagina staan allerlei gesprekken gestart door mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geschreven wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een gesprek starten

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een gesprek starten. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer.

Wil je wel een gesprek starten maar geen profiel maken? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Gesprekken die hier geschreven worden verschijnen hier, op de startpagina, de Praat mee! pagina, op thema-verzamelpagina's (bereikbaar via de startpagina) en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Begin een gesprek

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen