Gesprekken

'Dom, lui en dakloos?'

"Goede onafhankelijke ondersteuning stoelt op vier pijlers." In de tijdschriften Zorg en Zeggenschap 2017 werden deze vier pijlers beschreven in een serie van vier artikelen. Boeiende artikelen die ondersteuners helpen om te reflecteren op hun werk met cliëntenraden.
Een van de pijlers is dat een onafhankelijk ondersteuner zich 'dom, lui en dakloos' opstelt. Het betekent dat een ondersteuner veel vragen stelt, afwacht en niet te snel in actie komt en geen mening heeft over de instelling. 
De termen 'dom, lui en dakloos' wordt veel en vaak gebruikt, door mediators en coaches om aan te geven hoe je je opstelt als coach of mediator. Ook in opleidingen tot coach en mediator komen de termen terug.
Wij ervaren deze benaming als onplezierig, het heeft een negatieve klank en werkt stigmatiserend. Het lijkt alsof iemand die dakloos is, ook dom en lui is. En dat is beslist niet waar!
Wij zien graag dat er andere termen gezocht en gebruikt worden om aan te geven dat een ondersteuner vooral veel vragen stelt, zich terughoudend opstelt maar de cliëntenraad ondersteunt bij in actie komen. En dat de ondersteuner zich aansluit bij de mening die de cliëntenraad heeft over de instelling, de locatie.
Wat vindt u? En heeft u suggesties?
Sylvia Mac Gillavry en Tina Bakker.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Email mij als mensen een reactie geven –

Reacties

• Als trainer vervul ik ook een rol in de leergang. Ik ben erg blij met de discussie. Tijdens de voorbereiding had ik veel vragen bij termen DLD. Loes heeft de ervaring dat de termen gemakkelijk te onthouden en dat je de essentie goed kunt uitleggen. Wat mij betreft gaan we er dan mee aan het werk.  Toch roepen de termen nog steeds het iets ongemakkelijks op. Fijn dat ik niet de enige ben.  Ik kan er maar moeilijk aan wennen. De termen zijn negatief geformuleerd, statisch en stellend. Ik zoek naar iets wat hoopgevend, uitnodigend en toekomstgericht is. De coach ondersteuner heeft een paar belangrijke overtuigingen denk ik:

•  De overtuiging dat iedereen met de juiste aanpak kan leren en verder komen in dat wat hij/zij belangrijk vindt. Groei mindset ipv dom
    •  Dat mensen altijd gemotiveerd zijn om zich in te spannen voor dat wat interessant en belangrijk is in hun leven. Autonome motivatie ipv lui
    •  Dat mensen zich het best ontwikkelen als ze dingen kunnen doen waar ze zich vertrouwd bij voelen en iets kunnen betekenen voor en met anderen. 

Je zou dan uit kunnen komen op pijlers van:

• Groei en ontwikkeling
    • Gerichte inspanning
    • Gezamenlijk en verbonden

Toevallig 3 G's Ook makkelijk te onthouden. Staat nog wel dat de coach deze positieve zaken juist bij anderen weet te mobiliseren en niet als een manusje van alles aan de slag gaat en voorop loopt.

Groetjes  Gerrit

• Gerrit, dank je voor deze input. Ik ben ook heel blij met de discussie die we voeren. En hoe we met elkaar over alternatieven nadenken.

Sylvia, we zien elkaar binnenkort: laten we kijken hoe we al deze krachten kunnen bundelen! 

• prachtige toevoeging gerrit

en net als jij ben ik blij dat ik niet de enigste ben die zich er ongemakkelijk bij voelt.

ik probeer altijd mijn eigen kwetsbaarheid thuis te laten... de kwetsbaarheid van dakloos zijn geweest en tegen vooroordelen en stigma aangelopen te zijn. maar op sommige momenten lukt dat dit. dit was zo'n moment. dus ik ben ontzettend blij met de beweging

sylvia

• Wat een goede berichten. Dank aan jullie allemaal voor het meedenken! Mooie suggesties, daar kunnen we vast iets mee doen.

Wordt vervolgd.

Groet, Tina Bakker.

• Ik ben het helemaal met Sylvia eens. Geweldig dat er zoveel reacties binnenkomen, dank daarvoor. We gaan ermee aan de slag en we hebben inmiddels ook contact met prof.dr. Ad Kil hierover. We houden jullie op de hoogte.

Loes den Dulk 

• Ik vind het ontzettend fijn dat mensen hardop meedenken. In het nieuwe jaar pakken we dit onderwerp verder op. Ik zal zeker deze punten meenemen.

Bedankt
  • Met deze benaming wil je een bepaalde houding en gedrag benadrukken en is wenselijk van een onafhankelijk ondersteuner. Misschien is deze benaming een goede vervanging; "Wees ANNA"  =altijd nieuwsgierig, niets aannemen! Of: Ga in de "BAHAMA stand" als alternatieve aanduiding.

Beiden vind ik als MfN-registermediator ook een goede uitdrukking om iets aan te geven. Hartelijke groet, Elke de Beyer

• Inhoudelijk kan ik mij vinden in de termen, maar ik vind ze ook niet prettig klinken. Als ondersteuner spreek ik ze liever niet uit en voel ik mij er niet mee verbonden. Ik ben immers niet dom of lui of dakloos. Ik begrijp wel dat het gemakkelijk te onthouden is. Als er drie termen te vinden zijn die bijvoorbeeld met dezelfde letter beginnen (bijvoorbeeld onwetend, onverschillig en onpartijdig) kan het misschien wel gemakkelijk te onthouden zijn.

Hartelijke groet,

Susan Lambeck

• Er zijn antoniemen genoeg te vinden voor deze termen, ook 'positief' . Onbevangen, nieuwsgierig, onafhankelijk, onpartijdig, onbevooroordeeld... Maar met de discussie en het stigma wordt m.i.  ook het vergrootglas gelegd op het 'opdrachtgeverschap'. Wie is de opdrachtgever? Wat is de opdracht? Wie wil dat de coach/ondersteuner veel vragen stelt? Hoe onafhankelijk (dakloos) is de coach/ondersteuner dan?

Hoe is het stigma hierover bij vrije beroepen zoals vertalers, fysiotherapeuten of psychologen -waarbij de client ook opdrachtgever is? En staat de coach/ondersteuner vanzelfsprekend naast de cliëntenraad zoals een clientenvertrouwenspersoon, hoe is die rol (anders) opgetekend? 

Boeiende discussie!

• Beste Ad Kil,

Heeft u voor mij het artikel uit 1999? En meedenken over betere termen is hartstikke fijn!

Vriendelijke groet, Tina Bakker.

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de gesprekken-pagina staan allerlei gesprekken gestart door mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geschreven wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een gesprek starten

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een gesprek starten. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer.

Wil je wel een gesprek starten maar geen profiel maken? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Gesprekken die hier geschreven worden verschijnen hier, op de startpagina, de Praat mee! pagina, op thema-verzamelpagina's (bereikbaar via de startpagina) en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Begin een gesprek

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen