Gesprekken

Verstrekkingen

Als iemand in een verpleeghuis woont, dan krijgt iemand ook eten en drinken. Het Zorginstituut Nederland geeft aan: "Het verstrekken van eten en drinken hoort bij verblijf. Het is ook onderdeel van het volledig pakket thuis (VPT). Het modulair pakket thuis (MPT) en het persoonsgebonden budget (PGB) zijn exclusief eten en drinken." 

Vraag aan de LOC-vraagbaak

Over het verstrekken van tussendoortjes aan VPT-cliënten is aan de LOC-vraagbaak de volgende vraag gesteld:

Het verstrekken van eten en drinken valt onder de VPT-aanspraak. Daaronder verstaan we hetzelfde als bij een Wlz-cliënt die in een verpleeghuis woont: de warme maaltijd, de broodmaaltijden en de overige verstrekkingen zoals fruit, tussendoortjes en drinken (e.d.). Voor de broodmaaltijden hanteren veel zorginstellingen het restitutiebedrag (richtbedrag van LOC). De warme maaltijd wordt verstrekt aan huis of bewoners kunnen eten in het restaurant. Maar, hoe kunnen we omgaan met de overige verstrekkingen voor de VPT-cliënt? Organisatorisch is het niet doelmatig en werkbaar om met extra verstrekkingen langs alle cliënten te gaan, zoals dat gebeurt in een woongroep waar mensen als groep samen wonen / leven.

Hoe verstrekt uw zorgorganisatie tussendoortjes bij een VPT?

Om inzicht te krijgen en ideeën op te doen over de mogelijkheden om tussendoortjes te verstrekken aan clienten met een VPT, hierbij de vraag om onderstaand informatie te delen hoe uw organisatie hiermee omgaat:
  1. Worden tussendoortjes 'in natura' verstrekt en/of is een restitutiebedrag beschikbaar? 
  2. Met welke regelmaat worden tussendoortjes verstrekt? En op welke wijze?
  3. Als een restitutiebedrag voor tussendoortjes wordt gegeven, hoe hoog is dan het restitutiebedrag?
  4. Gegevens contactpersoon binnen uw zorgorganisatie voor nadere informatie over de werkwijze?

Algemene aandachtspunten

  • De wijze waarop eten & drinken verstrekt wordt aan VPT-cliënten is een zogenaamde 'voor cliënten geldende regeling'. Daarmee valt de regeling, conform de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz) onder het verzwaard adviesrecht van de cliëntenraad / cliëntenraden  die de belangen behartigt / behartigen van de VPT-cliënten. 
  • De VPT-cliënten kunnen gevraagd worden wat zij willen (wensenonderzoek) en op basis daarvan kan een voorstel (voorgenomen besluit) gedaan worden, waarover de cliëntenraad (verzwaard) kan adviseren.
  • De keuze om bijvoorbeeld 1 maal per week een 'tussendoortjes pakket' af te leveren en/of de keuze om een restitutiebedrag te geven kan in het voorstel worden opgenomen. Bij het maken van een voorstel, zal er rekening mee gehouden moeten worden, dat een cliënt altijd 'zorg in natura' kan vragen, ook als hij eerder ingestemd heeft met een vergoeding. De cliëntenraad moet goedkeuring geven voor het bieden van een geldbedrag in plaats van zorg in natura en over de hoogte van het bedrag.

Aanvullende informatie, vragen, suggesties? Laat ze graag weten!
Bij voorbaat hartelijke dank!

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Email mij als mensen een reactie geven –

Reacties

  • Onderstaand een overzicht van binnengekomen reacties via e-mail (juli 201017):
    • Er wordt zeer beperkt VPT geleverd. Dat gebeurt altijd in een woonomgeving aanpalend aan een zorgcentrum. De VPT cliënten zijn voor de maaltijden en andere verstrekkingen van harte welkom om deze in het aanpalende zorgcentrum te gebruiken. Aldus, alles wordt in natura aangeboden.
    • Wij bieden een totaal vergoeding per dag waar de broodmaaltijden, warme maaltijden en tussendoortjes in verrekend zijn. Deze vergoeding betreft € 10.00 per dag.
    • We bieden als V&V organisatie het volledig pakket thuis (VPT). Het verstrekken van eten en drinken valt onder de VPT-aanspraak. Daaronder verstaan we hetzelfde als bij een Wlz-cliënt: de warme maaltijd (dagmenu), de broodmaaltijden en de overige verstrekkingen zoals fruit, tussendoortjes en drinken (e.d.). Voor de broodmaaltijden hanteren we het restitutiebedrag (richtbedrag van de LOC). De warme maaltijd wordt verstrekt.  Organisatorisch is het niet doelmatig en werkbaar om met extra verstrekkingen langs alle cliënten te gaan, zoals dat gebeurt in een woongroep waar mensen als groep samen wonen / leven. Bij de cliënten met VPT, die ook de dagbehandeling bezoeken, wordt 3 x daags koffie, thee, fris verstrekt. De andere cliënten met VPT verzorgen dit zelf. 

    Met dank voor toezending van de informatie.
  • Beste meneer Kalkman,

    Dank voor uw bericht.

    Vriendelijke groet,

    Jose Broers

  • bij ons Pameijer wordt het tussendoortje zoals koffie met een koekje in geld uitgekeerd.

    het bedrag is volgen de NIBUD norm vast gestel wat op de Side van de NIBUD is te vinden.

    bij ons is het bedrag voor een Man tot 65 jaar, en word ieder jaar opnieuw ingesteld volgen deze norm.

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de gesprekken-pagina staan allerlei gesprekken gestart door mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geschreven wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een gesprek starten

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een gesprek starten. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer.

Wil je wel een gesprek starten maar geen profiel maken? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Gesprekken die hier geschreven worden verschijnen hier, op de startpagina, de Praat mee! pagina, op thema-verzamelpagina's (bereikbaar via de startpagina) en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Begin een gesprek

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl - Veel gestelde vragen

Meer over LOC, lid worden & meedoen