Gesprekken

Op een aantal plekken op het Sociaal Platform is er eerder dit jaar veel uitgewisseld over de was- en broodkosten (zoals hier recentelijk hier en eerder ook hier). Het is belangrijk dat we begrijpen hoe de berekening van de waskosten in zijn werk gaat, zeker omdat veel cliënten te maken hebben met geringe maandinkomsten. Maar er is ook nog een ander aspect. Namelijk 'de sociale kant van het wassen'.
De vaak hoge waskosten zetten cliëntenraden er bijvoorbeeld toe aan om met de zorgaanbieder in gesprek te gaan. Niet alleen over de hoogte van de vergoeding, maar ook of de was misschien anders georganiseerd kan worden. Zodat deze goedkoper wordt.

Verrassende alternatieven

En dat leidt soms tot verrassende resultaten, zoals blijkt uit de actie van de cliëntenraad van Careyn Rosendael: een eigen wasserette waar bewoners zelf de was kunnen doen (of daarbij door een vrijwilliger bijgestaan kunnen worden). Het kon zo stukken goedkoper en de wasserette bleek ook een ontmoetingsplaats te zijn. Tafels, stoelen en een bloemetje maken dat het er leuk toeven is.

Zoektocht

De voorzitter van de raad zegt daarover in het LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap: "Het was een ware zoektocht naar alternatieven voor het laten doen van de was. Tijdens die tocht ontstond het idee om een wasserette te openen waar bewoners zelf kunnen wassen en drogen." Maar dat gebeurde niet van de één op de andere dag. En dat vroeg ook om een eenmalige investering van de zorgorganisatie. Dat dat gelukt is, is mede te danken aan de lange adem van de raad.

Wie kent meer voorbeelden?

Nu zijn we nieuwsgierig of er meer raden/zorgorganisaties zijn, die alternatieven hebben bedacht. Als dat zo is, dan lezen we die hier graag, want daar kunnen andere organisaties mogelijk veel baat bij hebben. Hartelijk bedankt alvast!

Lees hier het artikel over hoe de wasserette in Careyn Rosendael er kwam.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Email mij als mensen een reactie geven –

Reacties

  • Een vraag van Bertien;
    Vraag:Wij zijn als organisatie op zoek naar een kloppend was systeem. Weten jullie ook of er vanuit de gemeente subsidie wordt gegeven voor cliënten die de onkosten van hun vele was niet kunnen dragen?
    Antwoord van mij; nee daar is mij geen voorbeeld van bekend. Ik weet wel dat er vrienden van stichtingen zijn die een potje geld reserveren voor cliënten die in de knel komen, maar niet met een specifiek voorbeeld aangaande de was.
    Uitvraag aan anderen in lijn met het artikel hierboven; kent er iemand een voorbeeld waarbij dit gebeurd is met hulp van gemeenten of anderen?
    • Hoi Tiske,

      Vanuit ons netwerk kregen we een voorbeeld van een uitspraak van de Centrale Raad voor Beroep. Die heeft in de tijd van de AWBZ bepaald dat een gemeente bijzondere bijstand moest verlenen om tegemoet te komen in de waskosten voor een cliënt. In principe zou dit dus ook kunnen bij de Wlz, zodra het inkomen van iemand niet toereikend is. Daar is de bijzondere bijstand ook in algemene zin voor bedoeld.

      Hier is de link naar de uitspraak: http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:CRVB:2012:BW7543  

      Hopelijk helpt dit Bertien een beetje op weg naar een oplossing. 

      • Dag Thom,

        wat goed! ik hoop dat Bertien hier ook weer mee verder kan. Dank en groet

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de gesprekken-pagina staan allerlei gesprekken gestart door mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geschreven wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een gesprek starten

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een gesprek starten. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer.

Wil je wel een gesprek starten maar geen profiel maken? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Gesprekken die hier geschreven worden verschijnen hier, op de startpagina, de Praat mee! pagina, op thema-verzamelpagina's (bereikbaar via de startpagina) en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Begin een gesprek

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen