Gesprekken

waskosten platgoed

Bij ons wassen de cliënten hun platgoed zelf maar weet iemand wat de kosten van wassen van dit platgoed ongeveer zijn zodat we een inschatting kunnen maken.

er is namelijk voorgesteld, dat we een voorstel moeten doen voor wat we met het geld dat er word uitgespaard moeten doen door het bestuur.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Email mij als mensen een reactie geven –

Reacties

• Beste meneer Kalkman,

Voor de zekerheid: in het Nibud-rapport uit 2012 is platgoed (zowel eigen als instellingslinnen) buiten het kader van het onderzoek gehouden omdat het wassen niet doorberekend mag worden aan de klant. De genoemde bedragen betreffen dus niet platgoed. Het geeft wel aan dat er verschillen zijn tussen bijvoorbeeld de keuzen interne of externe wasserij en in het rapport staan bedragen die meetellen bij het berekenen van de kosten (electiciteit, wasmiddel, etc.).

Vandaar ook mijn eerdere voorstel aan u om aan uw zorgaanbieder te vragen welke kosten zij verwachten te besparen als bewoners zelf het platgoed wassen. De instelling moet daar zicht op hebben. 

Het Nibud heeft een overzicht van kosten per wasbeurt en de kosten voor gebruik van een wasdroger: 

Bron: https://www.nibud.nl/consumenten/wassen-douchen-en-bad/

vriendelijke groet,

José Broers

adviseur

Wassen, douchen en in bad
    Wat kost wassen en drogen en baden of douchen? Dat hangt af hoe u het water verwarmd en hoeveel water u gebruikt. Het Nibud zet de kosten op een rij.
  • hier kan ik inderdaad wat mee

Ik begreep hier uit namelijk, dat dit over de  persoonlijke was de berekening was

over kleding en andere persoonlijke te wassen spullen.

in ieder geval bedankt

• Beste meneer Kalkman,

Uit het Nibud-rapport zijn waskosten op te maken. Kort samengevat:

• interne wasserij; €73,34 per maand. 
    • externe wasserij €88,16 tot €110,12 per maand. 
    Kunt u hier verder mee?
    Vriendelijke groet,
    Jose Broers

• Als zij dit hadden geweten had ik de vraag niet op het platform hoeven te stellen.

• Beste meneer Kalkman,

Onder platgoed wordt bedtextiel, badtextiel en keukentextiel verstaan. Het wassen van platgoed is voor rekening van de instelling. In het Wlz-Kompas van het Zorginstituut Nederland staat hierover nadere informatie. Hierbij de link naar het Wlz-kompas:https://www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/v/verblijf-in...

Zoals eerder aangegeven is er geen vaststaande prijs voor het wassen van platgoed, omdat dit van meerdere factoren afhankelijk is (bv. eigen wasserij of externe wasserij). Daarom heb ik verwezen naar het Nibud-rapport. Hierin staan verschillende opties uitgewerkt.

Mijn advies is om aan uw zorgaanbieder te vragen welke kosten zij verwachten te besparen als bewoners zelf het platgoed wassen. En vervolgens dit bedrag te vergelijken met het Nibud-rapport.

Overigens kan een cliënt altijd levering in natura verlangen, ook als hij/zij eerder akkoord was gegaan met betaling van een geldbedrag. 

Vriendelijke groet,

José Broers

adviseur

Overige voorzieningen
    Als een verzekerde in een Wlz-instelling verblijft, komen een aantal voorzieningen die normaal voor zijn eigen rekening zijn, ten laste van de instel…
  • Beste Joke Broers.

In de richtlijnen staat expliciet.

Niet opgenomen in de richtlijnen in verband met verstrekking van uit AWBZ:

punt 2. platgoed zoals bedlinnen handdoeken en washandjes theedoeken ect.

en dat was nu juist mijn vraag 

• Beste meneer Kalkman,

Er is geen landelijke prijs afgesproken. Organisaties bepalen dat zelf, waarbij de cliëntenraad een verzwaard adviesrecht heeft. De genoemde bedragen in het Nibud-rapport kunnen als richtlijn gebruikt worden.

Vriendelijke groet,

Jose Broers

• Bedankt voor uw reactie maar de vraag is wat zijn de kosten voor het platgoed waar de zorgverlener aansprakelijk is per cliënt per maand.

dit wordt in dit rapport niet vermeld en dat was nou net mijn vraag 

• Beste meneer Kalkman,

In 2012 heeft het Nibud in opdracht van LOC Zeggenschap in zorg een onderzoek gedaan naar waskosten. Het rapport is te downloaden: Nibud-rapport waskosten 2012.

In 2012 heeft overigens ook de landelijk geschillencommissie een uitspraak gedaan over waskosten: Uitspraak waskosten Geschillencommissie

Vriendelijke groet,

José Broers

adviseur

https://www.nibud.nl/wp-content/uploads/Rapport-2012-Waskosten-in-zorginstellingen.pdf
Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de gesprekken-pagina staan allerlei gesprekken gestart door mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geschreven wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een gesprek starten

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een gesprek starten. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer.

Wil je wel een gesprek starten maar geen profiel maken? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Gesprekken die hier geschreven worden verschijnen hier, op de startpagina, de Praat mee! pagina, op thema-verzamelpagina's (bereikbaar via de startpagina) en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Begin een gesprek

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen