1 januari 2016 ging de nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) in. Dat betekent o.a. dat zorginstellingen hun klachtenregeling moeten aanpassen. De cliëntenraad heeft hier verzwaard adviesrecht.

Belangrijke aandachtspunten in de klachtenregeling:

  • Het is niet meer verplicht dat een zorginstelling een klachtencommissie heeft. Er kan ook een andere manier om klachten te behandelen worden vastgelegd in de klachtenregeling. De cliëntenraad kan bekijken of die regeling cliënten recht doet, of cliënten vertrouwen hebben in die regeling.
  • Iedere cliënt moet toegang hebben tot een klachtenfunctionaris of cliëntenvertrouwenspersoon. De cliëntenraad kan bekijken welke functie het beste past bij de cliënten.
  • De klachtenregeling moet voor cliënten begrijpelijk omschreven zijn; de zorginstelling moet cliënten erover informeren. De cliëntenraad kan erop toezien dat dat ook gebeurt.

Bekijk ook de handreiking Wkkgz

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

OP EEN RIJ

Cliëntenraadsleden en anderen maken graag gebruik van de LOC-Vraagbaak voor een antwoord op hun vragen over zorg en medezeggenschap. Omdat vaak dezelfde vragen gesteld worden, hebben we hier de meest gestelde vragen verzameld.

We geven een kort antwoord op iedere vraag en een doorverwijzing naar meer informatie. In eerste instantie vind je hier de vragen van cliëntenraden. Later komen daar ook andere vragen bij.

ANDERE VRAAG?

Kijk hier verder.

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen