Allereerst: duidelijk maken aan de zorgaanbieder hoe ingrijpend een overplaatsing is en hoe belangrijk het is dat de instelling daar zorgvuldig mee omgaat. Daarna kunnen cliëntenraad en zorgaanbieder kijken hoe de instelling overplaatsingen aanpakt. Is er een procedure, houdt men zich daaraan en zijn verbeteringen mogelijk.

Is er sprake van de verhuizing van een groep cliënten, dan is het goed dat de instelling een verhuisregeling opstelt. Met alle hierboven genoemde punten.

Verhuisprocedures en -regelingen vallen onder het verzwaard adviesrecht. Onder artikel 3 lid 1 onder l ‘een voor cliënten geldende regeling’ van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen. De zorgaanbieder moet dit advies volgen. Wil hij dit niet? Dan moet hij toestemming vragen aan de (landelijke) commissie van vertrouwenslieden.

Lees voor meer informatie ook deze publicatie

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

OP EEN RIJ

Cliëntenraadsleden en anderen maken graag gebruik van de LOC-Vraagbaak voor een antwoord op hun vragen over zorg en medezeggenschap. Omdat vaak dezelfde vragen gesteld worden, hebben we hier de meest gestelde vragen verzameld.

We geven een kort antwoord op iedere vraag en een doorverwijzing naar meer informatie. In eerste instantie vind je hier de vragen van cliëntenraden. Later komen daar ook andere vragen bij.

ANDERE VRAAG?

Kijk hier verder.

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen