In de nieuwe handreiking van LOC over het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg staan tips voor cliëntenraden over: Hoe kan de cliëntenraad erop letten dat alle bewoners goede zorg krijgen?

De bedoeling van het kwaliteitskader is dat alle bewoners goede zorg krijgen. Ook moet er aandacht zijn voor de naasten. En, medewerkers moeten in staat zijn om hun werk te kunnen doen.

Het kwaliteitskader gaat uit van een lerende organisatie. De cliëntenraad kan er op letten of er sprake is van goede en waarde-volle zorg:

  • Ervaren de bewoners en de naasten goede zorg?
  • Krijgen de zorgverleners genoeg steun vanuit de organisatie om hun werk te doen?
  • Is alles bespreekbaar? 

Wat is het kwaliteitskader?

Het is belangrijk dat bewoners van verpleeghuizen goede zorg ontvangen. In het ‘kwaliteitskader verpleeghuiszorg’ staat wat goede zorg is. Het kwaliteitskader staat in het wettelijke register van het Zorginstituut Nederland. Daardoor zijn alle verpleeghuizen in Nederland verplicht te doen wat er in het kwaliteitskader staat.

Het kwaliteitskader gaat over de hele kwaliteit in verpleeghuizen. Bestaande projecten zoals mondzorg en medicijngebruik horen daarbij. Het kwaliteitskader is dus geen nieuw project in de verpleeghuizen dat erbij komt. Eigenlijk is het kwaliteitskader een soort kapstok waar alle reeds in gang gezette ontwikkelingen en projecten bij elkaar komen.

Voor wie is het kwaliteitskader?

Het kwaliteitskader is van toepassing voor zorg voor mensen met zorgzwaartepakket verpleging en verzorging 4 tot en met 10. Mensen die 24 uur zorg nodig hebben en bij elkaar wonen in één gebouw. Zoals een verpleeghuis of een zorgboerderij. Het is niet voor mensen die de zorg in hun eigen huis krijgen. Bijvoorbeeld via de wijkverpleegkundige, een volledig pakket thuis, een modulair pakket thuis of een persoonsgebonden budget. Het is de bedoeling dat er ook een kwaliteitskader voor mensen met zorg thuis komt.

Download en meer informatie

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen