Onlangs vertelden Turkse en Marokkaanse vrouwen uit Amersfoort ervaringen over de kwaliteit van hun leven aan drie vrouwelijke interviewers. Dit gebeurde in het kader van het LOC-project Grootschalig Luisteren. Dat is er op gericht om laagdrempelig verhalen van mensen te verzamelen over hun levenskwaliteit. Door aan te sluiten op plekken waar mensen graag verhalen vertellen, zijn er sinds de start van het project allerlei mensen in touw. Interviewers Wilhelmien, Gerda en Philien geven in dit artikel een impressie van 'een bijzondere ontmoeting'.

-

We hoorden diverse mooie, maar ook verdrietige verhalen.  Over hoe belangrijk het voor hen is, om elkaar twee keer per week bij Kiymet te kunnen ontmoeten, elkaars verhalen te horen en elkaar te kunnen ondersteunen. Een mevrouw vertelde; “In Kiymet ben ik gelukkig. Dan zie ik mijn vriendinnen weer en vertellen we elkaar verhalen. Het contact, de gezelligheid, het bewegen, knutselen, samen eten en zo, vind ik fijn.”

De interviewers volgden een laagdrempelige training over hoe je door verhalen te delen, en te vragen en luisteren naar verhalen van anderen, bij kunt dragen aan de ontwikkeling van zorg en welzijn. Lees daarover ook dit verslag met meer achtergrondinformatie over de onderzoeksmethode Grootschalig Luisteren.

Plezier, zin, creativiteit en gezondheid

Kıymet biedt dagbesteding aan Turkse en Marokkaanse vrouwen en mannen. Het vormt een ontmoetingsplaats met land- en lotgenoten. Omdat iedereen dezelfde taal spreekt en dezelfde culturele achtergrond heeft, delen zij ervaringen met elkaar en hebben zij zo een plezierige en zinvolle invulling van de dag. Verbeteren van de eigen gezondheid, deelnemen aan creatieve activiteiten, het stimuleren van het geheugen en meer bewegen, is wat Kıymet hen biedt.

Zorgen voor elkaar

Een ander vertelde; “Wij zijn echt vriendinnen van elkaar en vertellen elkaar, wat we belangrijk vinden, wat voor leuke dingen we hebben meegemaakt. Ook troosten we elkaar als iemand verdrietig is en zorgen we voor elkaar als iemand ziek is”. Ze vertelden ook dat ze goed contact hebben met artsen, de wijkverpleging of de medewerkers van thuiszorg.

De vrouwen gaven ook aan dat ze zich thuis soms eenzaam voelen, ondanks dat er regelmatig een familielid of buurvrouw langs komt; ”Mijn dochter belt me iedere dag. Verder heb ik thuis niet veel te doen. Ik woon alleen. De buren letten wel op me en kijken of het wel goed met me gaat, maar hebben natuurlijk ook een druk leven met hun gezin.”

-

Dankbaar

De dankbaarheid van de vrouwen dat zij een aantal dagdelen per week naar Kiymet kunnen komen en daar met elkaar kunnen praten en elkaar kunnen ondersteunen, is zo tekenend voor het waardevolle werk dat de medewerkers van Kiymet doen. We waren dan ook onder de indruk van hoe de vrouwen elkaar ondersteunen, maar ook voor het liefdevolle werk van de begeleider en stagiaire van Kiymet.

-

Luisteren doet goed

Wij interviewers, kunnen naar aanleiding van de verhalen van de vrouwen, het leven van hen niet veranderen. Maar we hoorden, dat het hen goed deed dat er naar hen geluisterd werd. Het was ook mooi om te zien, dat de vrouwen, die wel een beetje Nederlands kunnen, elkaar hielpen bij het vertalen tijdens het interviewen. Dat was ook voor ons erg waardevol. En gelukkig konden de begeleider en stagiaire ook vertalen. Wij voelden ons erg welkom en laafden ons aan de hartelijkheid van de vrouwen. Dank jullie wel voor de mooie ochtend!

Vertelpunt

De verhalen van de Marokkaanse en Turkse vrouwen zijn opgenomen in het digitale Grootschalig Luisteren vertelpunt. Op basis van alle verhalen van mensen uit Amersfoort die deze maanden verzameld worden, ontstaat inzicht in de kwaliteit van leven van ouderen in de wijken waarin dit onderzoek uitgevoerd wordt. Hetzelfde gebeurt nu in Leiden. Meer hierover, en voorbeelden van verhalen die zijn binnengekomen, lees je hier.

Of bekijk dit filmpje over de onderzoeksmethode onderliggend aan Grootschalig Luisteren. En over waar het optimaal gebruik maken van verhalen van mensen in zorg en welzijn zoal toe kan leiden:

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen