Onder grote belangstelling vond op 9 oktober het landelijk congres Cliëntenraden: Werk in uitvoering! plaats in Bunnik. Meer dan 800 cliëntenraadsleden, bestuurders en toezichthouders uit de verpleging, verzorging en thuiszorg kwamen een dag lang bij elkaar om de kwaliteit van de verpleeghuiszorg te bespreken en de rol van de cliëntenraden daarbij.

Boodschap voor cliëntenraden

Demissionair staatssecretaris Martin van Rijn sprak als eerste. Zijn boodschap luidde: "Koester de cliëntenraden, zij zijn de stem van de bewoners van het verpleeghuis en hun kwaliteit van leven staat centraal." 

In antwoord op de vraag wat de rol is van de cliëntenraden in de kwaliteitsverbetering in de verpleeghuiszorg, zei Van Rijn dat het in de discussie over kwaliteit van verpleeghuiszorg niet alleen over de medische kwaliteit moet gaan maar ook over kwaliteit van leven. De bewoners en familieleden zijn de enigen die kunnen zeggen wat nodig is voor die kwaliteit van leven en de cliëntenraden vertegenwoordigen hun stem. Natuurlijk is het belangrijk dat de cliëntenraden zich ook verdiepen in ingewikkelde vraagstukken zoals beleidsdocumenten, maar de raadsleden zijn toch primair de stem van de bewoners. Loop dus rond, luister, praat met familieleden.’

Boekpresentatie

Freya Angenent en Lauke Bisschops overhandigden daarna het eerste exemplaar van het boek Het verpleeghuis is het einde! aan Martin van Rijn. In het boek staan verhalen opgetekend van verpleeghuisbewoners. De bewoners vertellen waarom het verpleeghuis een fijne plek is om te wonen. Volgens de auteurs 'verdienen bewoners zo'n boek'. Volgens van Rijn, ‘laten de verhalen zien hoe waardig het leven kan zijn’.

Incident-regel-reflex

Bernard Welten (oud-korpschef politie) besprak de reflex om na een vervelende gebeurtenis meteen te vragen 'Wiens kop gaat eraf?' Dat kan niet de bedoeling zijn, vond hij, de oplossing moet centraal staan. ‘Soms moet je daarbij ook even de regels laten voor wat ze zijn’, zei hij. 'Het wantrouwen staat centraal, ook in de zorg. Het belangrijkste wat ik onze mensen bij de Amsterdamse politie heb meegegeven is: wees je eigen hoofdcommissaris. Je bent pas iemand als je er voor iemand bent.’

Kleine dingen die belangrijk zijn

Lidy Ruyssenaars, lid van de lokale en van de centrale cliëntenraad van Charim, herkende zich volledig in die laatste woorden van Welten. ‘Voor de cliëntenraad is het contact met de bewoners het belangrijkst. Wat je daar hoort geef je terug aan de organisatie. Soms is daar moed voor nodig, want het kan erg schuren voordat het weer glanst. Het kan daarbij om ogenschijnlijk kleine dingen gaan – zorgen dat bewoners keus hebben voor hun fruit of hun toetje bijvoorbeeld – maar voor bewoners zijn huist die kleine dingen heel belangrijk.’

LOC op congres

LOC gaf tijdens het congres ruim 18 workshops met waarde-volle en actuele thema's zoals: Financiële diagnose van de zorginstelling, zorg voor mensen met dementie en meepraten over bouwprojecten. Veel bezoekers kwamen naar de stand van LOC. Ze konden onder meer de nieuwe brochure Handreiking Kwaliteitskader verpleeghuiszorg meenemen en de laatste editie van het tijdschrift Zorg & Zeggenschap

Impressies en presentaties

Binnenkort volgt een nieuwsbericht met meer nieuws uit de workshops en meer beeldmateriaal.

Het programma Waardigheid en trots van ministerie van VWS organiseerde het congres. Dit progamma richt zich – samen met de sector – op verbetering van de verpleeghuiszorg door de kwaliteit van leven van de cliënt centraal te stellen. LOC zeggenschap in zorg en Netwerk cliëntenraden in de Zorg versterken de positie en de invloed van cliëntenraden in zorgorganisaties. Beide organisaties verzorgden tijdens het landelijk congres diverse actuele presentaties en workshops.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen