Lidy Ruyssenaars is voorzitter van de cliëntenraad van ouderenzorgorganisatie Spathodea. In aanloop naar het landelijke congres in oktober 'Cliëntenraden: Werk in Uitvoering!' gaf zij een interview. Ze sprak over concrete verbeteringen die de cliëntenraad bereikte voor de bewoners. Zij zegt daarover: "Verbetering kan in relatief kleine dingen zitten."

Voorbeelden van verbeteringen

"Het was bijvoorbeeld lange tijd de gewoonte dat de cliënten een verrassingsbroodpakket kregen. Na lang ijveren hebben we bewerkstelligd dat er een broodkar kwam, zodat ze zelf konden kiezen.

Hetzelfde is gebeurd met het toetje en het fruit na de warme maaltijd. Ook hebben we het voor elkaar gekregen dat nu alle badkamers voorzien zijn van een alarmkoord. Dat lijken kleine dingen, maar voor deze mensen zijn ze heel belangrijk."

"Een ander voorbeeld: vanwege het hitteprotocol werd de beslissing genomen om een ruimte te koelen. Op zich een goed besluit, maar hierbij werd gekozen voor de bibliotheek, die veel te klein is om op dit gebied van nut te zijn. We hebben nu bereikt dat de gemeenschappelijke ruimte wordt gekoeld. Een logische oplossing, maar soms wordt gekeken naar wat het goedkoopst is."

Lees hier het hele interview

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen