Vandaag op 9 oktober 2017 ontmoeten ruim 800 mensen elkaar in Bunnik op het landelijke congres 'Cliëntenraden: Werk in uitvoering!'. Cliëntenraadsleden, bestuurders en toezichthouders uit de verpleging, verzorging en thuiszorg leren van elkaar door het uitwisselen van ervaring en kennis. Centraal staat de vraag: hoe kan de kwaliteit van leven van de cliënt centraal staan in de zorg en de rol die cliëntenraden daarbij hebben.

LOC Zeggenschap in zorg en het Netwerk Cliëntenraden Zorg (NCZ) versterken de positie en de invloed van cliëntenraden in zorgorganisaties. Beide organisaties bieden tijdens het landelijk congres diverse actuele presentaties en workshops aan.

Het programma Waardigheid en trots van ministerie van VWS organiseert het congres. Dit progamma richt zich – samen met de sector – op verbetering van de verpleeghuiszorg door de kwaliteit van leven van de cliënt centraal te stellen. 

Verslag

Volg het congres op Twitter via # clientenraden.
Na het congres plaatst LOC op dit sociaal platform een uitgebreid verslag, foto's en filmpjes van de dag. Ook maken we een aantal presentaties van inspirerende workshops met nuttige tips en praktijkvoorbeelden beschikbaar.

LOC presentaties en workshop

Op het programma onder meer de presentatie Inspiratiesessie medezeggenschap, over de essentie en nieuwe vormen van LOC coördinatoren Marthijn Laterveer en Joep Bartholomeus. Ook biedt LOC bijna 20 workshops aan:

  • Effectief vertegenwoordigen, de cliëntenraad als sterke gesprekspartner
  • Cliëntenraden: routes naar morgen
  • Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg.
  • De rol van de ondersteuner van de cliëntenraad
  • Zorg voor mensen met dementie, uw dagelijkse praktijk
  • Samenwerking tussen lokale en centrale cliëntenraad
  • Het maken van een werkplan
  • Contact met de achterban
  • Financiële diagnose van de zorginstelling
  • Cliëntenraad en Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
  • Cliëntenraad aan het werk
  • Contact met de achterban voor cliëntenraden in de thuiszorg
  • Basis Wet op de medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz)
  • Meepraten over bouwtrajecten
  • Eten & drinken, gezondheid en levenskwaliteit
  • Medezeggenschap en zelfsturende teams
  • Cliëntenraad en kwaliteitskader

Zie ook het overzicht van de LOC workshops met toelichting.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen