Wat kun je als cliëntenraad doen om de kwaliteit van zorg te verbeteren? En, hoe doe je dat? Cliëntenraadsleden bespraken deze belangrijke vragen over de toekomst van het raadswerk onlangs op het landelijk congres Werk in Uitvoering! (VVT)
Ruim 800 belangstellenden bezochten de bijeenkomst op 9 oktober jl. in Bunnik. De korte video's in deze tweede terugblik laten zien hoe enthousiast de sfeer was op deze dag. En met welke adviezen en voornemens de deelnemers weer huiswaarts keerden.

Werk in uitvoering! Hoezo?

De zorg blijft in verandering met nieuwe kaders, regels en systemen. Als cliëntenraad heb je een belangrijke bijdrage te leveren aan wat LOC noemt: waarde-volle zorg. Zorg waarbij relaties tussen mensen in plaats van regels centraal staan en zorg die de gezondheid, eigen-waarde en autonomie van mensen maximaal bevordert.

Het gaat erom dat je er als cliëntenraad aan bijdraagt dat ook mensen die zorg nodig hebben nog steeds waarde-vol kunnen leven en van betekenis kunnen zijn voor hun omgeving. Kort na het congres blikten we in een nieuwsbericht al terug op wat de sprekers tijdens de openingssessie hierover presenteerden.

In de video's hieronder hoor en zie je met welke vragen en verwachtingen cliëntenraadsleden en andere deelnemers naar het congres kwamen en met welke adviezen, ideeën en plannen zij weer terugkeerden naar huis. 

Zaken aan de orde stellen

De mensen die aan het woord komen in de volgende twee video's gaan in op de vraag: 'Wat verwacht u van deze dag?'

Enkele reacties:

  • "Nieuwe informatie voor onze organisatie vinden";
  • "Zaken aan de orde kunnen stellen: komt het extra geld voor de verpleeghuiszorg wel bij de bewoners terecht?" en
  • "Hoe geraken we verder met de cliëntenraad?".

Goed met cliënten en regiomanager in verbinding staan

De beschikbare tijd voor het raadswerk is beperkt. Waar leg je als cliëntenraad de nadruk op? Hoe zorg je dat de raad in de toekomst van waarde blijft voor de bewoners? In de volgende twee video's vertellen raadsleden waar zij voor kiezen en hoe ze naar de toekomst kijken. 

Lid cliëntenraad Saenden: “Waakzaam zijn, goed met cliënten en regiomanager in verbinding te staan en met elkaar samen te werken. En, met tijd en wijle ook weleens doordrammen."

Lid cliëntenraad ZHGA: “Alles wat cliënten betreft kaart ik aan, van WC-papiertje tot iets wat vuil is. Het gevolg is men nu ook met mij rekening houdt en dat de organisatie mij nu goed informeert.”

"Proberen om ook jongeren te betrekken bij de cliëntenraad." En: "Ruimer gaan denken, niet alleen maar volgens de regels."

Wijze raad

Als cliëntenraadslid komt er veel op je af. Wat zijn de valkuilen? Wat werkt wel? In de twee video's hieronder zie je de wijze raad van een aantal cliëntenraadsleden en gastsprekers op het congres. 

Enkele reacties:

  • "zorg dat je geen klachtencommissie wordt";
  • "niet in theorie blijven steken" en
  • "met kleine dingen beginnen".

Wat neem je mee naar huis?

Tijdens een congresdag krijg je veel informatie. Wat blijft daarvan bij? Een van de deelnemers: "Ik heb geleerd dat het is zoals in een goed huwelijk, de bestuurder en de cliëntenraad moeten elkaar liefhebben maar ook strijden om ergens samen goed uit te komen." Bekijk deze en andere reacties in de volgende video:

Meer informatie

Het congres werd georganiseerd door Waardigheid en trots. Een programma om de kwaliteit van leven van cliënten te verbeteren van het ministerie van VWS met medewerking van LOC Zeggenschap in zorg en het Netwerk Cliëntenraden Zorg (NCZ).
Met dank aan Waardigheid en trots voor de video's.

Foto: APA fotografie

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen