Cliënten, branche- en beroepsorganisaties in de geestelijke gezondheidszorg (GGz) vinden het onwenselijk dat mensen te lang moeten wachten op GGz-zorg en bundelen daarom de krachten. Voorlichting speelt daarin een belangrijke rol. GGz Nederland, koepel van cliënten- en familieorganisaties MIND en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) ontwikkelden speciaal voor de wachtkamer een toolbox met voorlichtingsmaterialen 'Weg van de wachtlijst'. Deze toolbox heeft als doel cliënten en patiënten te informeren over wat zij zelf kunnen doen als zij op een wachtlijst komen te staan. 

Toolbox

De 'toolbox' bevat informatie voor professionals bij de voorlichting van hun cliënten. In de informatiebrief aan professionals over de toolbox staat: ‘Veel mensen weten niet wat ze zelf kunnen doen als ze met een wachtlijst te maken krijgen. Met de materialen uit “Weg van de wachtlijst” informeren professionals bijvoorbeeld ouders waar zij terecht kunnen als hun zoon of dochter onverhoopt op een wachtlijst komt te staan.’ 

De toolbox voor professionals bestaat uit:

  • informatiebrief
  • posters
  • countercard voor op de balie
  • flyers
  • digitale informatie voor de monitor in de wachtkamer 

Voor wie

Deze wachtlijstinformatie is speciaal ontwikkeld voor onder andere de wachtkamer, wijkteams, het Wmo-loket, het CJG en andere jeugdhulpaanbieders. De toolbox kan via de website van Weg van de wachtlijst besteld en/of gedownload worden.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

De organisatoren van de campagne doen een dringende oproep aan professionals: ‘Wij willen u vragen om contact te houden met kinderen en jongeren die op een wachtlijst staan en hen te ondersteunen, mogelijk met tijdelijke hulp of zorg. Samen hebben we een verantwoordelijkheid om kinderen en jongeren die langer dan de Treeknormen (vier weken tot de intake en tien weken tot de behandeling) moeten wachten, eerder of ergens anders passende zorg te bieden, in overleg met de ouders. Dat geldt ook voor kinderen en jongeren die tijdens het wachten op zorg snel achteruitgaan.’

Melden

Heb je iets te melden over passende zorg of hulp? Zoek je iemand om met je mee te denken?

Bel dan: Meld je Zorg/het Nationale Zorgnummer 0900 - 23 56 780 (20 eurocent per gesprek, bereikbaar van ma t/m vr van 09.00 uur tot-17.00u). 

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen