De Geschillencommissie Zorg Algemeen biedt via het 'Klachtenloket zorg' sinds 1 oktober de mogelijkheid van een onafhankelijke klachtenfunctionaris aan. Zorgaanbieders kunnen van deze uitbreiding gebruik maken en voldoen hiermee aan de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz). 

Onafhankelijke klachtenfunctionaris verplicht

De Wkkgz schrijft voor dat zorgaanbieders een goede, snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten en geschillen moeten hebben voor hun cliënten. 

Het Klachtenloket zorg ondersteunt cliënten en zorgaanbieders om ervoor te zorgen dat klachten zo snel mogelijk opgelost of zelfs worden voorkomen. De medewerkers proberen klachten met informatie en advies op te lossen. Nu kan het Klachtenloket, indien nodig, de cliënt ook in contact brengen met een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Die bemiddelt tussen beide partijen, zodat ze samen alsnog een goede oplossing kunnen vinden.
De zorgaanbieder van de cliënt dient hiervoor aangesloten te zijn bij de Geschillencommissie. Op de webpagina van het Klachtenloket zorg staat een overzicht van aangesloten zorgaanbieders.

De Geschillencommissie

Het blijft voor cliënten mogelijk om een onopgeloste klacht als geschil in te dienen bij de de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Een onpartijdige, deskundige commissie beoordeelt het geschil en doet een bindende uitspraak.

Eind 2016 publiceerde LOC een toelichting op Wkkgz en de Geschillencommissie in het nieuwsbericht Nieuwe Geschillencommissie VVT

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen