Tijdens het Landelijk congres Cliëntenraden 2017 biedt LOC Zeggenschap in zorg tal van workshops aan. Een van deze workshops gaat over cliëntenraden die nieuwe wegen verkennen, gezien alle veranderingsprocessen in de zorg. De workshopleiders doen een oproep aan cliëntenraden die zoeken naar nieuwe wegen om voorafgaand aan de workshop hun ervaringen te delen.
Verkent uw cliëntenraad nieuwe wegen?

Cliëntenraden zijn er in soorten en maten. Terecht, want de ene instelling is de andere niet. Maar bovendien gaat het om cliënten, kwetsbare mensen, die vertrouwen op samenwerking in hun eigen samenlevingsverband. En die is in ontwikkeling, want de zorg is in ontwikkeling. Zo kunnen andere participanten aandacht krijgen, zoals mantelzorgers, familieleden, vrienden, en ook vrijwilligers. Maar ook kunnen er andere taakverdelingen komen, die onder andere van betekenis zijn voor de medezeggenschap.

Deel uw ervaringen
Er zijn cliëntenraden die aan dat veranderingsproces deelnemen en nieuwe wegen verkennen. Behoort uw cliëntenraad daartoe? Zo ja, wilt u ons dan vóór maandag 18 september in hooguit acht regels vertellen waar het om gaat, met een contactadres? Wie weet kan dit het begin zijn van netwerken waarin we van elkaar kunnen leren. Net zoals bij andere aspecten van de ‘radicale vernieuwing’.

Uw reactie wordt allereerst met veel belangstelling tegemoetgezien door Tiske Boonstra en Henk Heikens, die er op het Landelijk congres Cliëntenraden: Werk in Uitvoering! op 9 oktober 2017 over zullen vertellen tijdens de workshop 'Cliëntenraden: routes naar morgen'.

Mail uw reactie naar: T.Boonstra@loc.nl.

Workshop 'Cliëntenraden: routes naar morgen'
Hoe zien wij, cliëntenraden, onze routes naar morgen nu voor ons? Tijdens het congres gaan we die in deze workshop in gesprek met elkaar verkennen, inclusief mogelijkheden en kansen. 
Stem zijn van cliënten, die vooral verlangen naar gezondheid en levenskwaliteit. Dat is de taak van de cliëntenraad. Bij zorg die zich ontwikkelt en vernieuwt. Daarom moeten zorginstellingen ‘lerende organisaties’ zijn, zegt de staatssecretaris.
Cliëntenraden willen daarbij niet achterblijven. Zij hebben geleerd van de bestaande praktijk, die nogal eens te wensen overlaat. Doodlopende wegen verlaten en nieuwe wegen verkennen, daar gaat het om. De vernieuwde wet Wmcz biedt daartoe verschillende mogelijkheden. Cliëntenraden blijven immers nodig. Zo wordt met een schuin oog naar ze gekeken bij het nieuwe ‘Kwaliteitskader verpleeghuiszorg’.
Deelnemen aan de workshop
Deze workshop vindt plaats in ronde 2 tijdens het Landelijk Congres Cliëntenraden. Inschrijving voor het congres is voor leden van cliëntenraden van alle organisaties en locaties die verpleegzorg bieden. Dus ook thuiszorg waar verpleegzorg aan de orde is.

Zie voor meer informatie over alle LOC workshops en inschrijving

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen