Er is een groot verschil tussen de kwaliteit van de zorg in verpleeghuizen. De ene organisatie levert betere zorg dan de andere. In 2016 vroeg de Tweede Kamer om een onderzoek naar de verschillen. Wat zijn mogelijke verklaringen voor de verschillen? De opdracht was om te kijken naar de financiële situatie, het aantal locaties en de overhead. Het onderzoek is nu klaar. LOC werkte hier aan mee door deel te nemen in de begeleidingscommissie.

Conclusies

Het rapport komt met de volgende conclusies:

1. Creëer een cultuur van leren en verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat aandacht voor leren en verbeteren organisaties helpt om kwaliteit te kunnen leveren. Stimuleer medewerkers tot dialoog en tot bespreken van dilemma’s. Fouten maken mag, en deel die ervaringen. Laat leren en verbeteren niet eenmalig zijn, maar een continu proces.

2. Geef ruimte om te handelen en daarover verantwoordelijkheid te nemen. Uit het onderzoek blijkt dat persoonlijk leiderschap, in alle lagen van de organisatie, helpt om kwaliteit te kunnen leveren. Het gaat om individuele verantwoordelijkheid en eigenaarschap in alle lagen, en ook om voorbeeldgedrag van bestuur en leidinggevenden. Dat toezichthouders de juiste, kritische vragen stellen, met als leidraad de kernwaarden van de organisatie. En dat alle medewerkers zichzelf dagelijks de vraag stellen: doe ik de juiste dingen, en doe ik ze goed?

3. Blijf investeren in deskundigheid: zowel vakbekwaamheid als leiderschapsvaardigheden zijn volgens dit onderzoek succesfactoren. De zorgbehoefte van cliënten wordt zwaarder en gevarieerder, en personeel moet hiervoor toegerust zijn. Dit is niet vrijblijvend: bestuurders en leidinggevenden moeten hiervoor tijd en geld reserveren.

4. Breng de organisatie financieel in control. Dit lijkt een open deur, maar helaas hebben veel organisaties dit nog niet op orde. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er geen relatie is tussen overhead en ervaren kwaliteit, en ook niet tussen omzet en ervaren kwaliteit. Wel hangt voor grotere organisaties (groter dan 50 miljoen omzet) een gezonde financiële positie samen met kwaliteit. En geldt voor alle organisaties dat een gezonde financiële positie meer ruimte geeft aan nieuwe prioriteiten - denk aan innovatie en technologie, en aan opleidingen voor medewerkers.

5. Richt het vizier meer naar buiten, en kijk niet alleen naar de eigen organisatie. Dit onderzoek laat zien dat een focus op een wijkgerichte organisatie en een ketenbenadering succesfactoren zijn voor kwaliteit. De wereld om de verpleeghuizen heen is in beweging en er komen steeds meer ouderen met complexe zorgvragen. Neem de regie in de keten en verbind ketenpartijen rondom samenhangende zorg.

Het onderzoek laat zien dat er in de huidige verpleeghuiszorg veel organisaties zijn die zeer goede zorg leveren. Deze organisaties lukt het om door persoonlijk leiderschap en het maken van moedige keuzes waarde-volle zorg aan hun bewoners te geven. LOC moedigt alle verpleeghuizen en hun medewerkers aan om door te gaan op deze weg, zodat voor iedereen in Nederland waarde-volle zorg mogelijk is. 

Volledig rapport

Het volledige Rapport 'Van goed naar geweldig door leiderschap' (pdf).

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Reacties

  • Blij met dit rapport, maar is iets wat wij als CR al jaren roepen. In tegenstelling tot het bedrijfsleven, waar de concurrent om de hoek zit en iedere euro verantwoord moest worden, zagen wij jarenlang dat geen enkele verantwoordelijkheid werd genomen voor de besteding van de gelden. Men 'deed' maar wat, per januari kwam er toch weer nieuw geld. Sinds twee jaar wordt er nu aan alle kanten gekeken waarop bezuinigd kan worden en slaat men daar weer in door. Met alle gevolgen die wij allemaal kennen. Zo ontzettend jammer dit!

Deze reactie is verwijderd

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Churchilllaan 11 (5e etage), 3527 GV Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen