Blogs & vlogs

Actief burgerschap bij kapotte rateltikker

Amsterdam: Sinds de gemeentelijke reorganisatie duurt het te lang voordat kapotte signalering bij verkeerslichten voor blinden en slechtzienden gemaakt wordt. Zo’n rateltikker maakt voor hen het verschil of ze een plek in de stad wel of niet bereiken.

 

Hoe neem ik als burger met een beperking het heft in eigen hand? Daar had ik onlangs een mooi voorbeeld van. Het was tijdens een vergadering van de Wmo-Adviesraad in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Erwin Young – lid van Onbeperkt Oost, de organisatie van actieve mensen met een beperking en zelf blind – sprak zijn onvrede uit over het feit dat kapotte rateltikkers niet snel meer worden gerepareerd.

Een rateltikker is een akoestische signalering bij verkeerslichten. Het tikt of ratelt waardoor blinden en slechtzienden weten of ze veilig kunnen oversteken op een overstapplek voor het openbaar vervoer. De rateltikker staat in de hoofdstad bij circa 370 verkeersregelinstallaties. We weten dat een rateltikker ongeveer een keer in het halfjaar uitvalt. Een technicus komt dan langs om het probleem op te lossen. Meestal duurt dit twee dagen en dat is te overzien. Maar sinds de gemeentelijke reorganisatie duurt het soms twee maanden voordat er werk wordt gemaakt van een melding van een disfunctionerende rateltikker. De reparatiefunctie is ondergebracht bij een Resultaat Verantwoordelijke Eenheid Verkeer en Openbare Ruimte (RVE V&OR). Maar verantwoord en resultaatgericht is het niet. 

Waarom ik me hierover druk maak? Kapotte rateltikkers leveren gevaar op voor mensen met een visuele beperking. Zij zijn namelijk voor hun mobiliteit geheel afhankelijk van het openbaar vervoer. Want fietsen of rijden doe je niet. De rateltikker maakt het verschil tussen een plek in de stad wel of niet bereiken. Vóór de reorganisatie werden de rateltikkers binnen 48 uur hersteld. 

De laatste zes maanden hadden veel blinden het gevoel dat de rateltikker niet heel erg goed op het netvlies zat van de mensen aan de andere kant van het meldingsnummer. Erwin: ‘Bij de gemeente wordt gedacht “ja, er zijn meer problemen in de stad”. Maar voor blinden en slechtzienden zorgt dit voor een serieuze beperking van hun bewegingsvrijheid. Een stukje van je vrijheid wordt je ontnomen. Het betekent dat mensen niet meer de straat op gaan of bepaalde locaties gaan vermijden omdat het onveilig is.’ 

Erwin is secretaris van de Commissie Mobiliteit en Toegankelijkheid van Oogvereniging Amsterdam. Aan de verantwoordelijke gemeentelijke eenheid hebben zij de langdurige overgangsproblemen gerapporteerd, vooral de al héél lang niet meer functionerende rateltikkers. En het werkt! Erwin merkt een verbetering in snelheid en kwaliteit van de bejegening. Meldingen worden soms binnen een week afgehandeld. En er wordt beter doorgevraagd aan de andere kant van de lijn.  

Kort na de Wmo-vergadering belt de dienst Erwin dat de melding die al twee maanden wachtte eindelijk opgelost is. Voor het eerst zegt men tegen hem: ‘Wij zullen u over een paar dagen bellen of u tevreden bent’. 

Actief burgerschap? Het loont!

Eerder verschenen bij Zorg+Welzijn:

Meer informatie:

Info over het VN-Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap:
Hier treft u een korte animatie over het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap:
https://youtu.be/3Byz_Fk8aLo
Hier treft u een handig casusboekje VN-verdrag rechten van personen met een handicap:
http://www.stimulansz.nl/documenten-1/casusboekje-vn-verdrag
Hoe ziet het leven voor mensen met een beperking eruit in Nederland? Dat kunnen alleen mensen zelf vertellen. De Coalitie voor Inclusie wil graag weten wat u meemaakt. Vertel hier uw verhaal:
http://www.vnvertelpunt.nl
Bron: Koepel Adviesraden Sociaal Domein.

Mail mij als mensen reageren –

Mellouki Cadat is senior adviseur Cliëntenparticipatie en Democratische vernieuwing bij Movisie en was technisch voorzitter van de Wmo Adviesraad stadsdeel Oost

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

Reacties

  • Peter zei:

    Incorrect braille, er is al lang een officiële braillenorm. De laatste versie is 2017. Zien ⠵⠊⠑⠝, horen ⠓⠕⠗⠑⠝ en voelen ⠧⠕⠑⠇⠑⠝.
Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de blog & vlog-pagina staan allerlei blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een blog of vlog plaatsen

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een blog of vlog plaatsen. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer

Wil je wel een blog/vlog plaatsen maar geen profiel maken? Andere vragen? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Blogs en vlogs die hier geplaatst worden verschijnen hier, op de startpagina en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Plaats een blog of vlog

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen