Blogs & vlogs

De bewoner centraal, durf jij het aan?

Je hoort het steeds vaker: we moeten de burger, de bewoner, de cliënt centraal stellen. Het klinkt als een open deur. Maar als het zo simpel is, waarom lukt het dan vaak niet? Waarom zijn er niet meer gemeenten, zorg-en welzijnsorganisaties, woningbouwcorporaties en andere maatschappelijke partijen die net als Cool Blue ‘alles voor een glimlach’ kunnen doen?

Omdat het een enorme portie moed vergt van alle partijen die hierbij betrokken zijn.

Het vergt allereerst moed van de bewoner zelf. Een klant van Coolblue die niet goed behandeld wordt, kan zonder problemen terecht bij Bol.com. Een inwoner die door zijn gemeente niet goed behandeld wordt, blijft afhankelijk van diezelfde overheid. Een huurder van een woningbouwcorporatie kan niet zomaar verhuizen. Een bewoner van een verpleeghuis is afhankelijk van de zorg. Het vergt dus moed om kritisch te zijn…

En dan maatschappelijke organisaties, in de zorg en welzijn bijvoorbeeld. Decennia lang hebben ze zich uit de naad gewerkt om de zwakkeren in de samenleving te helpen. Nu wordt steeds vaker een deel van dat werk overgenomen door bewonersinitiatieven en sociaal ondernemers. Heb je dan nog wel bestaansrecht? Hoe zorg je dat je medewerkers straks nog een baan hebben? En hoe borg je dat zorg en welzijn in een gebied op peil blijft? Werken aan een betere samenleving, met die onzekerheid in het vooruitzicht, dat vergt moed.

Dan heb ik het nog niet eens over ambtenaren bij een gemeente. Je moet je voorstellen dat je eerst kritiek te horen krijgt op jouw functioneren, waarna van je verwacht wordt dat je enthousiast meedenkt over hoe dingen in het vervolg anders moeten. Dit vraagt van ambtenaren om over hun eigen schaduw heen te stappen. En hun werk, wat ze met zoveel overgave doen, op punten te herzien. Wat niet zelden een stuk simpeler lijkt dan dat het is. Er spelen bijvoorbeeld tegenstrijdige belangen, zoals het algemeen belang versus individuele belangen. Regels en procedures laten ook niet alles toe. En soms spelen er politieke kwesties waar je als ambtenaar rekening mee moet houden. Complexe toestanden dus, die meestal buiten het gezichtsveld van bewoners blijven.

En wat denk je van bestuurders? Als zij de bewoner centraal willen stellen, zullen ze dingen moeten loslaten. Je weet namelijk niet precies met welke wensen bewoners komen. Als zij van je vragen om zaken anders aan te pakken, kun je dat dan ook toezeggen? Kun je de verwachtingen wel waarmaken? En hoe verhoudt zich dit tot de regels en procedures? Krijg je dan geen gedoe met de Inspectie of andere toezichthouders?

Dit gebeurt er dus als je de bewoner centraal stelt. Het lijkt zo simpel, maar dat is het niet. Het vergt moed van alle partijen die hiermee te maken hebben. Er is dus een basis van vertrouwen nodig. Een veilige omgeving om feedback te kunnen geven, fouten toe te durven geven, je kwetsbaar op te stellen en soms gewoon te zeggen: “ik weet het niet.”

Gelukkig zijn er steeds meer organisaties die kritiek omarmen, fouten zien als voorwaarde voor vernieuwing, en experimenteren om te leren. Alleen op die manier ben je bij machte om de bewoner centraal te stellen.

Mail mij als mensen reageren –

Eline Faber is een begeleider van verandering. Zij ondersteunt organisaties bij de vraag: hoe krijg je mensen mee? Dit doet zij als spreker, dagvoorzitter en procesbegeleider.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Reacties

  • Mooi en raak...

    Ik denk dat heel dat centraal stellen weggegooid moet worden. Want dat klinkt mooi, sociaal en vernieuwend. Maar het is inmiddels zo oud... Ik geloof er niet meer in. 

     

    Ik ben voor het versterken van cliënten. Help cliënten zichzelf centraal te laten stellen. Ondersteuning in dat proces en inzicht geven in rechten en mogelijkheden. Daar kan je het verschil maken. 

     

    Als een enkeling weet welke rechten je hebt dan blijft het een vervelende cliënt of burger of hoe je het maar noemen wilt. De klagers van de maatschappij. Wanneer mensen toegang hebben tot onafhankelijk cliënt ondersteuning dan ga je samen sterker staan. 

     

    Dan laat je beter weten dat er grenzen zijn als het gaat om bejegening, bezuinigen en het onwetend houden van mensen omdat het goedkoper is. 

    Wanneer je mensen maatwerk biedt dan is geboden hulp eerder effectief. Dat levert niet alleen bezuiniging op maar ook nog eens succes ervaring en prettig en met voldoening werken voor de hulpverleners en zorg verleners. 

     

     

    • Dank voor het delen Sylvia! Ik heb dat zelf ook altijd zo. Alleen met een mooi woord zijn we er nog niet. Ik las ook een stuk laatst waarin iemand het woord kracht zo stom vond, alsof ze zelf geen kracht had maar door een ander (in haar) kracht moest krijgen/komen. Ik denk inderdaad net als u dat informatie, ondersteuning en samen naar passende oplossingen zoeken meer uitkomst biedt. Maar daar moeten we in zorgland dan wel ruimte voor maken met elkaar. En inderdaad als het op maat is, dan is dat passend voor de zorgvrager, inspirerend voor de zorggevers en ook nog eens goedkoper. 

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de blog & vlog-pagina staan allerlei blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een blog of vlog plaatsen

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een blog of vlog plaatsen. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer

Wil je wel een blog/vlog plaatsen maar geen profiel maken? Andere vragen? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Blogs en vlogs die hier geplaatst worden verschijnen hier, op de startpagina en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Plaats een blog of vlog

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen