Blogs & vlogs

Een dag uit het leven van...

Als titel van een tv-serie of van een column in de krant wekt “een dag uit het leven van...” vaak interesse. Tijd voor een inkijkje in de ins en outs van iemands dagelijks bestaan. Ik zie het al voor me: we hangen aan de lippen van een bekende Nederlander die eindelijk een boekje open doet over zijn leven vol spanning en sensatie. Hoe anders is het, als het een dag uit het leven van een moeder en een dochter met een grote hulpvraag betreft. Niks geen spanning en sensatie, maar onzekerheid over waar terecht te kunnen en zorgen over of het wel goed komt. Des te belangrijker, dat we onze interesse in deze “dag uit leven van...” behouden als het moeilijk wordt. Want juist door te vragen, hoe een dag eigenlijk verloopt, kunnen moeder en dochter echt iets laten zien van de complexiteit van hun dagelijks leven.

Afgelopen woensdag 15 november kwamen we bijeen in de Pitstop in Oss. De Pitstop is een initiatief van het naastgelegen Verdihuis (zie www.verdihuis.nl). Een mooie plek voor een goed gesprek. Ouders, vrijwilligers, jeugdhulpverleners en studenten maatschappelijk werk spraken uitgebreid over de drempels rond zorg en hulp. Er is vaak best voldoende zorg of hulp beschikbaar, maar hoe vind je de weg naar datgene wat bij jou en jouw gezin past? Soms is geld een probleem, door hoge eigen bijdragen, een andere keer eerder het papierwerk, want al die brieven met moeilijke woorden zijn soms niet om doorheen te komen.

Lastiger te benoemen zijn meer persoonlijke en mentale drempels als onwetendheid (niet weten waar naar toe te gaan) of schaamte (bijvoorbeeld door onbegrip voor je probleem bij familie en vrienden). Wat als je het zelf gewoon moeilijk vindt om te benoemen wat er precies met jou of je gezin aan de hand is? Of als je eenmaal hulp gevraagd hebt, dat je dan het gevoel hebt dat jouw visie als ouder nauwelijks gehoord en/of serieus genomen wordt? Allemaal zaken die ervoor zorgen dat het vinden en krijgen van de juiste zorg of ondersteuning nog helemaal niet zo vanzelfsprekend is. 

Hoe kunnen we dat verbeteren? Ideeën voor oplossingen zijn er op deze avond zeker. Zoals de inzet van ervaringsdeskundigen aan die toegangspoort: in de fase dat je nog onzeker bent over wat je als ouder te wachten staat, kan het zo enorm helpen om iemand te spreken die echt weet wat jij op dat moment doormaakt.  Of het oprichten van een “oudertelefoon”, waar ouders met vragen over de zorg voor hun kind terecht kunnen. Ook veelgehoord: meer ruimte voor reflectiemomenten tussendoor, voor zowel de hulpverleners als de gezinnen die hulp krijgen. Dat brengt me weer bij “een dag uit het leven van…”.

In vertrouwen, zonder angst voor vooroordelen en vrijuit kunnen praten over hoe het van dag tot dag gaat: dat is van onschatbare waarde om steeds weer tot de juiste zorg en ondersteuning te komen. Hetzelfde geldt voor de hulpverleners: ook die mogen best durven te zeggen dat ze het even niet weten, of dat ze nog even willen overleggen met een collega omdat het toch wel complex is allemaal.  Dat sluit aan bij de laatste les van deze avond - met dank aan de aanwezige studenten: durf te vragen. Durf te vragen als je niet weet wat iets betekent (want wat gebruiken we toch gemakkelijk veel ‘jargon’). En ook: durf te vragen waarom het eigenlijk gaat zoals het gaat.  Dat zal zeker helpen bij het veranderen en verbeteren van de toegang tot zorg en ondersteuning voor kinderen en gezinnen.

Wat kunt u verder van ons verwachten? De Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) start in 2018 met een adviestraject over precies dit onderwerp: de toegang tot zorg en ondersteuning. We gaan in het bijzonder kijken naar hoe het krijgen van (her)indicaties verloopt, en wat daaraan beter zou kunnen. Blijf ons vooral volgen via www.raadrvs.nl.

Mail mij als mensen reageren –

Deze blog is geschreven door Willemijn van der Zwaard. Zij is senior adviseur bij de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) en projectleider van De Zorgagenda. Voor meer informatie zie <a href="http://www.dezorgagenda.nl">www.dezorgagenda.nl</a>

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

Bijdragen?

Op de blog & vlog-pagina staan allerlei blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een blog of vlog plaatsen

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een blog of vlog plaatsen. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer

Wil je wel een blog/vlog plaatsen maar geen profiel maken? Andere vragen? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Blogs en vlogs die hier geplaatst worden verschijnen hier, op de startpagina en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Plaats een blog of vlog

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen