Blogs & vlogs

Advies Gemakskoken

Hugo Borst maakt zich in zijn kroniek in het Brabants Dagblad 23 december 2017 zorgen over het Gemakskoken op de afdeling waar zijn Moeder verblijft.

Ik ben het met Hugo Borst eens, als er een moeilijk woord wordt gebruikt in de verpleeghuiswereld, er inderdaad alarmsignalen moeten afgaan. Het is immers niet de bedoeling dat men meteen begrijpt wat er bedoeld wordt met het Convenience Koken. Bij het meteen begrijpen kan iemand sneller en feller weerstand vertonen tegen het plan. Net zoals (heel) vroeger in de katholieke kerk de heilige missen in het Latijn gehouden werden, met de bedoeling dat de gewone mens zo niet kon verstaan wat er door de kerk verteld werd.

Wat weet u als cliëntenraad over Convenience Koken? Bent u een voorstander of tegenstander?  Wat zou u advies zijn?

Bekeken vanuit de Brein Omgeving Methodiek

De maaltijden in een gunstige omgeving. De maaltijden als sfeer en het eten op zich, moeten begrijpbaar zijn voor de mens met dementie zijn. Het eten moet lekker en voedzaam zijn. De maaltijd moet niet te kort en niet te lang duren. Mensen die niet kunnen of willen blijven zitten, mogen opstaan van tafel. Enz.

Enkele overwegingen

Sommigen zorgmedewerkers ervaren bij het koken van de maaltijd veel stress. De kans is dan groot dat er een minder smakelijke maaltijd op tafel komt. Ook de sfeer staat dan onder druk. Mensen met dementie voelen dat en hebben last van de stress van de zorgmedewerker. Ze reageren hierop, worden zenuwachtig, gaan liever weg, en als ze dat niet kunnen dan gaan ze dwangmatig slapen of worden boos. En ze eten niet of maar half en blijven de hele avond chagrijnig. Hier zou Convenience Koken een oplossing zijn.

Er zijn zorgmedewerkers die daarom soms hun moeder vragen om te komen koken op de groep. En soms zijn er onmogelijke omstandigheden zoals ergens, waar op een vierpits fornuis voor 15 mensen gekookt moet worden. Hier zou Convenience Koken een oplossing zijn.

Sommigen zorgmedewerkers kunnen koken als de beste, zonder stress toveren ze de heerlijkste maaltijden op tafel en hebben ook een goede sfeer aan de tafel. Mensen eten dan als de beste. Hier is Convenience Koken geen oplossing.

Hoe geef je nu advies als cliëntenraad?

  1. Voor iedereen, dus ook voor de zorgmedewerker en de cliëntenraad, moet helder zijn vanuit welke visie naar de maaltijden gekeken wordt.
  2. De vraag is of dat voor iedereen de gunstige omgeving is?  
  3. En dan komt de vraag of Convenience Koken een bijdrage levert aan deze visie?
  4. Ga kijken, observeer. Stel jezelf de vraag of het Convenience Koken echt bijdraagt.
  5. En ben er zeker van dat er geen andere problemen zijn of gaan ontstaan die opgelost moeten worden.  
  6. En als u als cliëntenraad daarna ja zegt vraagt u om een tussentijdse evaluatie waarin als het nodig is, de zaak teruggedraaid of bijgesteld kan worden.

 

Drs. Erica van de Veerdonk

Verpleegkundige en Sociaal Gerontoloog

Lid BreinCollectief

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Reacties

  • Ik las je mooie blog over het belang van lekkere en voedzame maaltijden voor mensen met dementie. Ik ken de term 'Convenience Koken' niet, wat bedoel je daarmee?

    • Beste Marielle,

      Gemakskoken volgens Hugo Borst. Het is dat het eten al zover  klaar gemaakt is dat  er niet veel meer aangedaan hoeft te worden voordat je het kunt opdienen. En hoe dat precies in zijn werk gaat, heb ik mij niet in verdiept. Er zullen verschillende vormen zijn,verschillende stadia van voorbereiding die een organisatie kan afnemen.

      • Bedankt, nu begrijp ik het begrip Convenience Koken. Ik ben benieuwd of er cliëntenraden zijn die ervaring hebben met afspraken hierover en met de kwaliteit van deze maaltijden. 

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de blog & vlog-pagina staan allerlei blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een blog of vlog plaatsen

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een blog of vlog plaatsen. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer

Wil je wel een blog/vlog plaatsen maar geen profiel maken? Andere vragen? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Blogs en vlogs die hier geplaatst worden verschijnen hier, op de startpagina en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

  Plaats een blog of vlog

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen