Gesprekken

Gezocht; voorbeelden ophalen cliëntervaringen

Voor een grote zorgorganisatie in verpleging, verzorging en thuiszorg in het midden van het land zet ik deze vraag uit; 

Wie heeft er ervaring en tips m.b.t. het ophalen van cliëntervaringen, in de vorm van participerend onderzoek (zoals mystery guests, spiegelgesprekken enzovoort), anders dan in de vorm van vragenlijsten?

Wat zijn tips en tops?

Wat werkt goed en is praktisch uitvoerbaar?

Onze raad wilt heel graag leren van uw ervaringen!

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

Email mij als mensen een reactie geven –

Reacties

• Dank Sjoerd voor het delen.

• jbaren548@gmail.com zei:

Hallo Tineke, 
    De clientenraad Emma-Meesplein in Leerdam, 1 van 4 locaties van zorgaanbieder Present is in 2017 gestart met de z.g. Toren- en Pleingesprekken. 
    Ook dit jaar hebben wij daar een vervolg aan gegeven. 
    In 2019 gaan we dit uitbreiden met onze Thuiszorg cliënten. 
    Voor deze gesprekken worden bewoners, cliënten en contactpersonen uitgenodigd. 
    Van de zorgaanbieder zelf is niemand aanwezig. 
    Onder het genot van kopje koffie met appelgebak gaan wij, zonder agenda, informeel met elkaar in gesprek. 

Als cliëntenraad luisteren wij goed naar de vragen die voor hen van belang zijn. 
    Uitkomst van al die gesprekken worden gedeeld met de zorgaanbieder.
    Samen met de zorgaanbieder wordt dan een plan van aanpak gemaakt dat antwoord moet gegeven op de door de cliënt, bewoner, contactpersoon gestelde vragen. 
    Ook de cliëntenraden van de overige locaties hebben dit initiatief met succes over genomen. 
    Vriendelijke groeten, 
    Jan van Baren, 
    voorzitter cr Emma-Meesplein 
    jbaren548@gmail.com zei:
    De resultaten van al die gesprekken worden tijdens onze Jaarvergadering met hen besproken. 
    Bij de Jaarvergadering is de zorgaanbieder ook aanwezig. 

Groeten, 
    Jan van Baren, 
    voorzitter cr Emma-Meesplein
    • Beste Jan,

Wat een geweldig voorbeeld zeer hartelijk dank! Mag ik uw gegevens doorgeven aan de clientenraad van organisatie die deze vraag stelde via mij?

En zelf ben ik heel benieuwd naar het plan om de thuiszorg clienten volgend jaar ook te betrekken. Uit ervaring weet ik dat de doelgroep lastig(er) te bereiken is. Ik ben zeer benieuwd naar de manier waarop jullie clienten zullen aanschrijven en hoeveel aanmedlingen er binnen gaan komen. Zou u het leuk vinden om ons en de andere raden van die ontwikkelingen (kort) op de hoogte te houden? Ik weet dat er veel thuiszorg raden zijn die worstelen met dit onderwerp en heel graag willen leren van organisaties waar het al goed gaat. 

Ik hoor dat graag van u! Nogmaals dank voor het goede voorbeeld en veel moois gewenst met de uitkomsten, niet in de minste plaats voor de clienten!

Hartelijke groet,

Tiske

• jbaren548@gmail.com zei:

Hallo Tineke, 
        Bedankt voor je reactie. Initiatief is destijds genomen omdat wij ons als clientenraad de vraag stelden voor wie wij er eigenlijk zijn: voor de bestuurder of voor onze bewoners. 

Ik ben ook voorzitter van de Clientenraad van Internos Thuiszorg. 

Met volledige medewerking van de bestuurder organiseren wij vanaf 2016 met veel succes de jaarlijkse Cliëntendag. 

Dit jaar mochten wij 120 cliënten van harte welkom heten. 

Je mag deze gegevens doorsturen naar die andere cliëntenraad 
        Vriendelijke groeten, 

Jan van Barn 
        • Dag Jan, wat super tof! Dank voor het delen wederom

Deze reactie is verwijderd

Bijdragen?

Op de gesprekken-pagina staan allerlei gesprekken gestart door mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geschreven wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Een gesprek starten

Heb je een profiel op dit sociale platform en je bent ingelogd, dan kun je via de knop hieronder meteen zelf een gesprek starten. Over hoe je een profiel kunt maken en andere voordelen daarvan lees je hier meer.

Wil je wel een gesprek starten maar geen profiel maken? Dan kun je contact opnemen met webmaster@loc.nl of 030 284 3200. Vast bedankt!

Gesprekken die hier geschreven worden verschijnen hier, op de startpagina, de Praat mee! pagina, op thema-verzamelpagina's (bereikbaar via de startpagina) en mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Begin een gesprek

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen