LOC Zeggenschap in zorg's artikelen (851)

Zorgorganisaties en zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid slaan de handen ineen. Samen trekken ze radicale vernieuwing door naar het zorg- en welzijnsonderwijs. De beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg, van regels naar relaties, zet zich in om verpleeghuiszorg radicaal anders te organiseren. Wat de cliënt en zijn naasten belangrijk vinden, dat is het uitgangspunt. “Het beroepsonderwijs moet beter aansluiten bij de nieuwe praktijk.” Zorgorganisaties ActiVite, DSV|Verzorgd Leven, Topaz, LOC Zeggenschap in Zorg en zorgkantoor Zorg en Zekerheid streven er gezamenlijk naar het onderwijs radicaal te vernieuwen. In dit kader tekenden deze partijen een intentieverklaring op 22 mei. Vernieuwing is hard nodig; volgens de bestuurders sluit het huidige zorgonderwijs onvoldoende aan bij de beweging naar radicale vernieuwing.
Aandacht voor de omgeving waarin mensen zorg krijgen, bepaalt mede het effect van de geboden zorg. Vanuit waarde-volle zorg werkt LOC al geruime tijd aan een juiste omgeving voor zorg. LOC-Bouwpool en het Breincollectief organiseerden in april 2018 drie informatieve bijeenkomsten over een juiste omgeving voor mensen met dementie. Via dit bericht stellen we stellen de geboden informatie beschikbaar voor andere geïnteresseerden.
Brandveiligheid blijft steeds aandachtspunt in zorginstellingen. De eigenaar van de instelling, de directeur, medewerkers én cliënten dragen samen verantwoordelijkheid voor een brandveilige omgeving. Cliëntenraden kunnen hieraan een belangrijke bijdrage leveren. LOC beantwoordde onlangs een vraag over regels voor brandveiligheid van een cliëntenraadslid.
In 2016 was er bijna 300 miljoen over in het GGZ-budget. Voormalig minister van VWS, Edith Schippers, wilde dit geld uitgeven om de wachtlijsten in de GGZ tegen te gaan. Nu blijkt dat zorgverzekeraars dit geld niet hoeven in te zetten voor dit doel. Zorgverzekeraars zetten dit geld waarschijnlijk in voor het verlagen van de premies voor verzekerden. LOC vindt dat dit geld ten goede hoort te komen aan het oplossen van de wachtlijsten.
Regelmatig laten mensen de Nationale Ombudsman weten dat zij knelpunten ervaren als zij voor zorg aankloppen bij de overheid. Het is hen bijvoorbeeld niet duidelijk bij welke instantie zij hun zorgaanvraag moeten indienen, zij worden van het kastje naar de muur gestuurd. De Nationale Ombudsman heeft hier onderzoek naar gedaan. Op 14 mei publiceert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen hierover het rapport Zorgen voor burgers met daarin knelpunten en mogelijke oplossingen.
Het digitale tijdschrift E-Zin en Zorg van mei 2018 is verschenen. Met als thema: ‘Aan het werk voor ouderen’. In deze editie aandacht voor de boeiende en uitdagende kanten van werken in de ouderenzorg. In de artikelen, verhalen en columns gaat het over vragen als: Waarom is werken voor ouderen zo mooi en speciaal? Wat zorgt ervoor dat zorgmedewerkers iedere dag weer hard aan de slag gaan? Wie zijn de mensen waar ze voor werken?
Sinds maart 2017 is het toezicht in de ouderen- en gehandicaptenzorg veranderd. Omdat de wensen en behoeften van bewoners steeds meer centraal staan, kijkt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) nu ook veel meer naar persoonsgerichte zorg. De IGJ evalueerde de nieuwe werkwijze. In een factsheet over de evaluatie staan ervaringen met de nieuwe werkwijze en aandachtspunten voor verdere ontwikkeling.
LOC Jeugd heeft een verzameling gemaakt van producten, instrumenten en tools die jongerenraden helpen om medezeggenschap vorm te geven. Het resultaat daarvan: de schatkist! Met onder meer 'Het gouden oor' (voor de best luisterende hulpverlener), informatiekaarten en privacyspel. Onlangs werd de schatkist gepresenteerd op een regiobijeenkomst van het JeugdWelzijnsBeraad (zie de video). De schatkist is erg goed bij jongeren ontvangen en nodigt uit om met de inhoud aan de slag te gaan. Een aanrader.
Wat is de best mogelijke leefomgeving voor ggz-cliënten? Hoe ziet een healing environment in de ggz eruit? Hoe kunnen behandeling en rehabilitatie vaker ambulant plaatsvinden? En welke gevolgen heeft dat voor ggz-gebouwen? De campagne 'de meest leefbare GGZ-omgeving' zocht naar inspirerende voorbeelden en kwam tot vijf finalisten. Tot 20 mei kan iedereen stemmen op zijn favoriet. LOC maakt deel uit van de jury.
Fusies en overnames in de zorg zijn aan de orde van de dag, zoals recent nog die van het VUmc met het AMC. Over de vraag wat samengaan oplevert, lopen de ervaringen uiteen. Wordt de zorg goedkoper? De kwaliteit beter? Gaat de cliënt er wel op vooruit? Op 20 september vindt hierover op initiatief van (digitaal) tijdschrift Zorgvisie een symposium plaats in Amsterdam.
De provincie Limburg stimuleert zorgorganisaties om met het model Positieve Gezondheid te werken. Steeds vaker krijgen cliëntenraden met dit begrip te maken, bijvoorbeeld via de Experimenten Persoonsvolgende Zorg waarbij LOC betrokken is. Waar gaat het model Positieve Gezondheid over en zijn er raakvlakken met de visie op Waarde-volle zorg van LOC?
In het sterven kunnen mensen worstelen met vragen rond vasthouden en loslaten. Of bijvoorbeeld, geloven en weten. Welke vaardigheid en houding van de vrijwilliger of zorgprofessional zijn hierbij heilzaam? Deelnemers aan de workshop van het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen krijgen inzicht in hoe levensvragen en zingeving een rol spelen tijdens het leven en het sterven, oftewel van levenskunst tot stervenskunst. 
Op 10 april presenteerde minister De Jonge het plan ‘Thuis in het Verpleeghuis, 'Waardigheid en trots op alle locaties'. Dit plan versterkt de beweging naar een verdere verbetering van de verpleeghuiszorg. Zodat er op iedere locatie voldoende tijd, aandacht en goede zorg is voor alle bewoners. Nu en in de toekomst. Alle betrokkenen bij de verpleeghuiszorg in Nederland zijn van harte welkom op het congres daarover op maandag 2 juli a.s. in het World Forum in Den Haag. Deze dag staat bol van workshops en presentaties met inspiratie, informatie en goede voorbeelden van verpleeghuizen. Dat gebeurt aan de hand van de doelen in het plan: meer tijd en aandacht voor de cliënt, gemotiveerde en voldoende zorgverleners en leren, verbeteren & innoveren.
LOC Zeggenschap in zorg organiseert regelmatig interessante netwerkbijeenkomsten voor ondersteuners van cliëntenraden. Dit gebeurt samen met ondersteuners en ambtelijk secretarissen van cliëntenraden in de verpleging, verzorging en thuiszorg (VV&T). Tijdens de bijeenkomsten leren, verdiepen en wisselen de deelnemers uit met collega's. Cliëntenraad-ondersteuners uit andere sectoren zijn ook van harte welkom. De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats op 2 november 2018 te Amersfoort.
Op maandag 23 april vond in de Tweede Kamer een 'rondetafelgesprek' plaats over de recente evaluatie van de Jeugdwet, die op 1 januari 2015 inging. Uit de evaluatie bleek onder andere dat één op de drie (kwetsbare) gezinnen de weg naar hulp maar moeilijk weten te vinden. En dat gezinnen in zogenoemde drang- en dwangsituaties van jeugdbescherming de rechten en plichten niet te horen krijgen of dat deze voor hen niet helder zijn. Een vertegenwoordiging van jongeren en ouders vertelden hun ervaringen en gaven aanbevelingen.
De stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg heeft besloten dat verpleeghuizen de vrijheid houden om zelf te kiezen hoe zij de ervaringen van hun cliënten meten. Er komt geen vaste set van instrumenten. Er komt wel een set eisen waar meetinstrumenten aan moeten voldoen. Daarmee kunnen zorgorganisaties een instrument kiezen dat maximaal helpt om in hun lokale setting te leren, te verbeteren en cliëntervaringen in beeld te brengen. Deze werkwijze past bij het gedachtegoed van het kwaliteitskader waarin leren en verbeteren en de eigen verantwoordelijkheid binnen de zorgorganisatie centraal staat.
Een cliëntenraad kan een lid voor de Raad van Toezicht voordragen en zo zijn invloed uitoefenen in deze raad. Maar zijn er geen andere manieren om met een Raad van Toezicht samen te werken? Op dinsdag 22 mei organiseert LOC Regio Zeeland een Themabijeenkomst over deze vraag. Op deze bijzondere bijeenkomst waarvoor naast cliëntenraden ook bestuurders en leden van de Raad van Toezicht zijn uitgenodigd, zal dhr. Pieter Vos, voorzitter van de Raad van Toezicht van het LOC en bestuurslid van de Nederlandse Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn (NVTZ), zijn visie uiteenzetten met als leidraad: Cliëntenperspectief als besturingsbeginsel.
In februari 2015 presenteerde voormalig staatssecretaris Van Rijn zijn plan ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ als startpunt om de verpleeghuiszorg in Nederland te verbeteren. Het programma richtte zich op waardige betrokkenheid van cliënten en naasten én trotse professionals. Ruim 150 zorgaanbieders namen deel aan één of meerdere verbeterplannen en werkten aan betere kwaliteit van zorg voor hun cliënten. Inmiddels is het overgrote deel van de verbeterplannen afgerond en zijn de opbrengsten gebundeld en aangeboden aan de Tweede Kamer.
Vorig jaar nam Henry Bosman deel aan een retreat (retraite) met als thema zingeving bij een Enik, centrum voor herstel, scholing en ontwikkeling voor mensen met psychische uitdagingen. Vijf dagen met verschillende soorten bijeenkomsten met thema's als: ‘Verlangen naar meer zin’, ‘Crisis als kans’. Ook waren er onder meer een stiltewandeling en mindfulness-groepen. Terugkijkend op de retraite ervaart hij dat zijn gevoel van levenskwaliteit er op vooruit is gegaan. Enik Recovery College in Utrecht wordt volledig gerund door ervaringsdeskundigen.
Op donderdagmiddag 29 maart vond in Nederweert te Limburg de workshop Diversiteit plaats. Daarin stond aandacht voor diversiteit in de zorg en de rol van cliëntenraden daarbij centraal. De workshop maakt onderdeel uit van de LOC basiscursus Medezeggenschap Voorjaar 2018. De deelnemers bespraken onder meer hoe het onderwerp in de ouderenzorg bespreekbaar wordt en blijft.
LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen