De cliëntenraad heeft de opdracht om namens alle cliënten medezeggenschap uit te oefenen. Over het raadplegen van de achterban lijkt de Wmcz zichzelf tegen te spreken. Aan de ene kant de voorwaarde voor de cliëntenraad om representatief te zijn, aan de andere kant het recht van de raad om te werken zonder last en ruggespraak.

Belangrijk is dat de cliëntenraad adviseert namens de cliënten. De raad kan dus zelf beslissen of hij het advies kan geven namens cliënten zonder de achterban te raadplegen. Als de raad voor een bepaald onderwerp niet voldoende zicht heeft op de mening van de cliënten, is het dus zaak de achterban te raadplegen. De cliëntenraad is wel verplicht de achterban te informeren over de werkzaamheden van de raad.

Los van de verplichting is het belangrijk voor een cliëntenraad om contact te hebben met de achterban. Het geeft adviezen van de raad meer draagvlak, en daarmee meer kracht. Een zichtbare cliëntenraad is vaak ook beter geïnformeerd over wat cliënten belangrijk vinden. Kijk voor meer info in ons kenniscentrum en deze verzamelpagina.

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

OP EEN RIJ

Cliëntenraadsleden en anderen maken graag gebruik van de LOC-Vraagbaak voor een antwoord op hun vragen over zorg en medezeggenschap. Omdat vaak dezelfde vragen gesteld worden, hebben we hier de meest gestelde vragen verzameld.

We geven een kort antwoord op iedere vraag en een doorverwijzing naar meer informatie. In eerste instantie vind je hier de vragen van cliëntenraden. Later komen daar ook andere vragen bij.

ANDERE VRAAG?

Kijk hier verder.

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen