De cliëntenraad heeft het recht om gevraagd en ongevraagd te adviseren over alle zaken die voor cliënten van belang zijn. Of het advies verzwaard is of niet, hangt af van het onderwerp. De onderwerpen waarover de cliëntenraad verzwaard adviesrecht heeft, staan in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz).

Ook voor een ongevraagd advies over een onderwerp dat onder het verzwaard adviesrecht valt, geldt dat de manager niet mag afwijken van dat advies zonder toestemming van de commissie van vertrouwenslieden.

De manager moet het advies van de cliëntenraad meenemen zodra hij een besluit wil nemen op dat gebied. Hij kan de opvolging van een ongevraagd advies wel uitstellen. Voorwaarde daarvoor is dat hij dat uitstel goed kan motiveren.

Meer informatie vind je in deze brochure

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

OP EEN RIJ

Cliëntenraadsleden en anderen maken graag gebruik van de LOC-Vraagbaak voor een antwoord op hun vragen over zorg en medezeggenschap. Omdat vaak dezelfde vragen gesteld worden, hebben we hier de meest gestelde vragen verzameld.

We geven een kort antwoord op iedere vraag en een doorverwijzing naar meer informatie. In eerste instantie vind je hier de vragen van cliëntenraden. Later komen daar ook andere vragen bij.

ANDERE VRAAG?

Kijk hier verder.

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen