Wat moet een sociaal werker kunnen, doen, of zeggen, zodat jij hem of haar echt vertrouwt? Voor antwoord op deze vraag werd op 17 september in Utrecht door het programma Sociaal Werk Versterkt de methode Adviesvangers ingezet. Urban Skillsz uit Rotterdam, De Stuw uit Hardenberg en Oosterpoort uit Oss waren bij de bijeenkomst.

Al snel tijdens de bijeenkomst ontstond een mooi gesprek tussen sociaal werkers, ervaringsdeskundigen en cliëntenvertegenwoordigers. Dit leidde tot vijf gouden tips voor sociaal werkers en hun organisaties. Want wat werkt nou echt bij het smeden van een vertrouwensrelatie?

Top-Idee 1: Minder systeemwereld

Organisaties en gemeenten: verminder de tijdsdruk van sociaal werkers. Als zij meer tijd hebben, kunnen zij samen met cliënten en inwoners afspraken maken die in de praktijk ook werken.

Top-Idee 2: Afspraken nakomen

Dé basis voor een vertrouwensrelatie: als sociaal werker kom je gemaakte afspraken na. Het vertrouwen dat er op je gebouwd kan worden, zorgt voor goede resultaten.

Top-Idee 3: Respect hebben voor elkaar

Zonder wederzijds respect geen vertrouwen. Als sociaal werker heb je een open houding en ga je zonder (voor)oordelen een relatie aan. Dan voelen cliënten en inwoners zich gerespecteerd en kunnen zij op hun beurt gemakkelijker openstaan voor jou. 

Top-Idee 4: Inleving maakt krachtig

 

Sociaal werkers: kies er steeds bewust voor om je in te leven in de ander. Dat vraagt tijd én een nieuwsgierige houding. Wat het oplevert? Meer rust en ruimte om samen te leren en oplossingen te vinden. Door je in te leven benut je de krachten die er zijn.

Top-Idee 5: Ruimte voor eigen oplossingen
 

Geef cliënten en inwoners ruimte voor hun eigen oplossingen. Je overtuigt cliënten hiermee dat er naar ze geluisterd wordt en dat je ze serieus neemt. Dat draagt bij aan de eigenwaarde van cliënt en inwoner en zorgt ervoor dat zij sneller actie ondernemen. 

“Bij adviesvangersbijeenkomsten met verschillende groepen zoals beleidsmakers, professionals en cliënten, staan de neuzen echt dezelfde kant op. Maar dat moet je wel van elkaar weten. Dat maakt deze bijeenkomsten heel waardevol!” Toos Colsters, cliëntenvertegenwoordiger.

Meer informatie

Met dank aan Sociaal Werk Versterkt voor het artikel.

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Waardevolle zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Waardevolle zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Waardevolle zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen