Zorgkantoren gaan op locatie gesprekken voeren met cliëntenraden om te horen wat hun ervaringen met en wensen zijn voor de kwaliteit van langdurige zorg, bijvoorbeeld in verpleeghuizen. Op het jaarlijkse congres voor cliëntenraden in de ouderenzorg ‘Lef op locatie’, op 10 december jongstleden, gaven de zorgkantoren CZ en VGZ hierover de workshop ‘Zorgkantoor in Zicht’. Conclusie: cliëntenraden kunnen veel voor zorgkantoren betekenen in het bespreken van kwaliteitsplannen van zorgaanbieders in de langdurige zorg.

Tijdens de workshop presenteerden de zorgkantoren het korte filmpje 'Waarom de cliëntenraad belangrijk is voor het zorgkantoor'

Samen op weg naar meer kwaliteit 

In de workshop kwamen vragen aan de orde als: hoe gaan zorgkantoren om met de kwaliteitskaders en welke rol zien zij hier weggelegd voor de cliëntenraden? Cliëntenraden reageerden enthousiast op deze nieuwe benadering door zorgkantoren. Ze gaven aan het waardevol te vinden dat zorgkantoren de dialoog aangaan met zorgaanbieders, cliënten en cliëntenraden. Om zo in een open, gelijkwaardige sfeer van gedachten te wisselen over diverse onderwerpen.

Bijvoorbeeld: welke punten vinden klanten het belangrijkste en is hier voldoende aandacht en tijd voor? Komen deze thema’s voldoende in de plannen aan bod? “Goede gesprekken die naar meer smaken,” zegt Willemijn Peters, beleidsadviseur Langdurige Zorg bij VGZ. “We zien cliëntenraden dan ook graag terug op locatie bij de aanbieder en bovendien op de themasessie die zorgkantoren ieder jaar organiseren voor cliëntenraden. Samen gaan we op weg naar meer kwaliteit!”

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen