Helaas hebben we moeten besluiten om het project Gastvrijheidszorg met Sterren met ingang van 2018 niet langer voort te zetten. Gastvrijheidszorg met Sterren is een waarderingssysteem om de gastvrijheidszorg in zorginstellingen te meten. De beslissing om te stoppen nemen LOC Zeggenschap in zorg en mede-initiatiefnemers Vakmedianet en het Gastronomisch Gilde met pijn in ons hart.

Gestegen gastvrijheid

De uitreiking van de Gastvrijheidszorg Awards 2017 en de bekendmaking van de sterren ligt nog maar kort achter ons. We vinden het geweldig om te kunnen constateren dat de totaalscores binnen alle sectoren zijn gestegen en dat gastvrijheid bij de zorginstellingen hoog op de agenda staat. En dat ondanks alle veranderingen die er de afgelopen jaren zijn geweest binnen de zorg en die met name gevolgen hebben gehad voor de sector Verpleging & Verzorging.

Daling locaties

Als gevolg van de veranderde wet- en regelgeving nam het aantal bewoners in verplegings- en verzorgingshuizen de afgelopen jaren sterk af. Daarbij veranderde ook de samenstelling van de bewoners sterk en daalde het aantal locaties enorm.
Dit laatste had helaas ook zijn weerslag op het aantal deelnemende instellingen uit de sector Verpleging & Verzorging aan het project Gastvrijheidszorg met Sterren.
Het aantal deelnemende instellingen uit de sectoren Ziekenhuizen en GGz steeg wel enigszins. Dat is echter onvoldoende om de daling van de locaties uit Verpleging & Verzorging op te vangen.

Terugkijken met trots

Met trots kijken we terug op het feit dat Gastvrijheidszorg met Sterren de afgelopen 10 jaar een belangrijke functie heeft gehad. Het heeft vele honderden zorginstellingen geholpen om gastvrije en waarde-volle zorg voor bewoners en cliënten onderdeel van het beleid en het dagelijks handelen van medewerkers te maken. En daarmee de kwaliteit van leven in de zorg te verbeteren.

Meer informatie

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Reacties

  • Een anonieme schrijver zei:

    Beste organisatoren, 

    Wat jammer dat jullie besloten hebben te stoppen met de Gastvrijheidszorg met sterren! Wij hebben daar met zoveel plezier aan deelgenomen! 
    Ik ben nu sinds een maand werkzaam bij een nieuwe organisatie die ik graag met alle 5 de huizen had willen aanmelden. Helaas! 
    Is er geen enkele mogelijkheid het alsnog (of op een andere manier) door te zetten? 
    Vriendelijke groeten, 
    Mirjam
    • Joep Bartholomeus zei:

      @Een anonieme schrijver, 

      Vakmedianet voerde organisatie uit van Gastvrijheidszorg met sterren. Dit was helaas niet meer uit te voeren zonder een verlies. Vakmedianet heeft later besloten al haar zorggerelateerde zaken te staken. Die twee ontwikkelingen hebben bij een groep mensen het initiatief aangewakkerd om gastvrijheid in de zorg nieuw leven in te blazen. daar is de stichting Eten en Welzijn uitgekomen. Wij denk vanuit LOC inhoudelijk mee met hen. Zij hebben het voornemen in 2019 weer een dag van de gastvrijheid te organiseren. 

      Ik hoop dat u met dit antwoord geholpen bent.
  • Een anonieme schrijver zei:

    Beste Hans, 

    Dank voor uw bericht en openheid. Bijzonder vervelend om geen gastvrijheid te ervaren als mantelzorger. En dat past ook niet bij ontwikkelingen in de zorg waarbij er juist steeds meer aandacht is voor -juist de voordelen van- het samenspel tussen client / mantelzorger / medewerker. 

    U kunt uw ervaring bespreekbaar maken binnen de zorginstelling, bijvoorbeeld door contact op te nemen met de contactverzorgende, de leidinggevende of de klachtenfunctionaris van de zorginstelling. 

    Als u dat wenst is het mogelijk om ter voorbereiding op het gesprek of bij het gesprek ondersteuning te vragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner Wet langdurige zorg (Wlz). 
    Het Zorgkantoor, de Zorgbelang- of de MEE-organisatie actief binnen de gemeente waar de zorginstelling is gevestigd, kan deze ondersteuning bieden. Voor contactgegevens verwijs ik kortheidshalve naar de volgende link: https://www.mezzo.nl/uploads/content/file/Factsheet%20Cliëntonderst...;

    Van regels naar relaties 
    Bij zorgorganisatie Topaz, een deelnemer aan het LOC-initiatief Radicale Vernieuwing Verpleeghuiszorg, is onderzoek gedaan naar de invloed van goede relaties tussen mensen die zorg krijgen en die zorg geven. Gebleken is dat een goede relatie essentieel is voor het welbevinden van mensen die zorg nodig hebben. En een goede relatie is heel belangrijk voor het werkplezier van de mensen die zorg geven. 
    Relaties blijken in de zorg dus van groot belang voor de kwaliteit van de zorg en van het leven van de mensen die er wonen en werken. Over het onderzoek is een uitgebreider artikel te lezen en is het onderzoek te downloaden via www.loc.nl. Hier is ook een radio-interview met de onderzoeker, Josine Engels van de universiteit van Leiden, te beluisteren. 

    De zorginstelling is verplicht om de medezeggenschap te organiseren. De medezeggenschap van cliënten is geregeld via de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz). 
    Als er geen cliëntenraad is, dan moet de zorgaanbieder hiervoor zorgen.
  • Hans zei:

    Misschien een award voor slechte gastvrijheid uit geven? Heb namelijk het idee dat de gastvrijheid naar mantelzorgers minder wordt en men die persoon gewoon negeert, waarschijnlijk hebben ze meer kennis van de bewoners dan de zeer zwaar opgeleide en dure verpleegkundigen. Tja dan is een mantelzorger niet welkom. Zal niet overal zo zijn, maar het verpleeghuis waar ik bijna dagelijks kom ervaar ik dat steeds weer. Helaas hebben ze ook geen Cliëntenraad waar je terg kunt.
    • Beste Hans,

       

      U kunt ook met onze vraagbaak bellen via 030-2843200 en vragen naar Joep Bartholomeus. Mogelijk kunnen we ergens mee helpen,

Deze reactie is verwijderd

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen