Nee, u leest het niet verkeerd. En wij schreven het ook niet verkeerd. InContactStaan zonder ruimte tussen de drie woorden In, Contact en Staan. Dat is niet voor niets: zo laten we zien waar het vertegenwoordigen van cliënten begint. Dichtbij de mensen die zorg en ondersteuning nodig hebben. LOC bundelt in de brochure 'InContactStaan met je achterban. Hoe doe je dat?' inzichten, voorwaarden en tips voor cliëntenraden om een goed en duurzaam contact op te bouwen met de achterban.

Goed contact nodig

Door als cliëntenraad goed met cliënten en naasten in contact te staan, weet je als cliëntenraad wat de mensen nodig hebben en hoe zij de zorg en ondersteuning ervaren. Wanneer je als raad laat voeden met ervaringen van cliënten en naasten voer je het gesprek met de zorgorganisatie effectiever. En werk je met cliënten en de zorgorganisatie samen aan waardevolle zorg. 

Inventarisatie

Maar hoe doe je dat, InContactStaan? Het klinkt simpel en blijkt in de praktijk toch niet altijd eenvoudig. Veel cliëntenraden vinden het moeilijk om in contact te staan met de cliënten die je als raad vertegenwoordigt. LOC onderzocht  samen met cliënten en cliëntenraadsleden wat nodig is om goed en duurzaam contact met de achterban op te bouwen en te behouden.

Handvatten gebundeld

In de brochure InContactStaan bundelt LOC de inzichten, voorwaarden en tips die uit deze inventarisatie naar voren kwamen in een aantal essentiële, herkenbare en praktische handvatten. De bijbehorende bewaarkaart vat de handvatten kernachtig samen en nodigt uit om direct aan de slag te gaan.

Downloaden en bestellen  

Download de brochure en bewaarkaar InContactStaan met de achterban

Of bestel een aantal gedrukte exemplaren van de brochure via de Vraagbaak van LOC. Deze is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur op (030) 284 32 00. U kunt ook mailen naar vraagbaak@loc.nl

Training op locatie

Om cliëntenraden op maat te ondersteunen bij het InContactStaan met de achterban, verzorgt LOC maatwerktrainingen. Bij die trainingen onderzoekt een LOC-adviseur samen met de cliëntenraad de knelpunten en doelen. Samen komt het dan tot een plan voor contact met de achterban. Een plan dat specifiek past bij de context van de achterban. De adviseur kan ook ondersteuning op maat bieden bij het uitvoeren van het plan.

Neem voor meer informatie contact op met de Vraagbaak 

Verder kunt u in contact komen en ervaringen uitwisselen met andere raden via het sociaal platform van LOC: www.loc.nl

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Waardevolle zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Waardevolle zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Waardevolle zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen