De Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers (Code VVR) is een leidraad voor het veilig vervoeren van rolstoelinzittenden. Deze code is in 2018 geactualiseerd naar de huidige stand van inzichten en wet- en regelgeving. In de vernieuwde code staat dat na 1 juli 2019 rolstoelen zonder een sticker met haaksymbool niet meer vervoerd mogen worden.

Sticker

Rolstoelgebruikers, chauffeurs en bedrijven kunnen aan de sticker met het haaksymbool zien dat de rolstoel veilig vervoerd kan worden.

Na 1 juli 2019 mogen rolstoelen zonder een dergelijke sticker niet meer vervoerd worden.

Tijdens deze overgangsperiode moeten passagier en vervoerder samen een veilige oplossing vinden wanneer de – meestal oudere - rolstoel nog niet van het haaksymbool voorzien is.

Voor mensen met een maatwerkrolstoel die na 1 juli 2019 niet van het haaksymbool voorzien is, moet een adequate oplossing komen.

Haaksymbool:

 

 

 

Instructiekaart chauffeurs

Behalve de vernieuwde Code is er ook een handige Instructiekaart Code VVR voor chauffeurs en bedrijven beschikbaar. Hierin staan richtlijnen voor het veilig vastzetten en vervoeren van rolstoelen en de inzittenden.

Checklist passagiers

Als een rolstoelinzittende gebruik maakt van een rolstoeltaxi, is het belangrijk dat deze daarbij veilig vervoerd wordt. De Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (Code VVR) is hiervoor de leidraad. De rolstoelinzittende (of begeleider) kan zelf ook bijdragen aan veilig vervoer. Deze Checklist Code VVR passagiers (pdf) geeft aan waarop te letten.

Rol cliëntenraden

Voor cliëntenraden van Wlz (Wet langdurige zorg)-instellingen kan het bijvoorbeeld raadzaam zijn om na te vragen op welke wijze de zorginstelling gaat zorgen voor 'het stickeren' van de rolstoelen vóór 1 juli 2019.

Meer informatie

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Waardevolle zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Waardevolle zorg

Reacties

  • Irma Spitteler zei:

    waar bestel je deze VVR stickers? 
    • @Irma Spitteler, 
      "Als een passagier over een crash geteste rolstoel beschikt die niet is voorzien van stickers, dan moet hij/zij via de partij waar de rolstoel is gekocht of verstrekt zich tot de dealer wenden. De dealer kan checken of de rolstoel geheel voldoet, bij onvolkomenheden wordt de producent gevraagd of de rolstoel in orde is te maken. Als de rolstoel aan de eisen voldoet maar de stickers ontbreken, dan kunnen stickers door de dealer worden aangevraagd bij de producent. De stickers kunnen dan conform de geldende procedure opgeplakt worden." Zie ook: www.sociaalfondstaxi.nl/contact/veelgestelde-vragen#code-vvr

      Veelgestelde vragen - SFT
      Sociaal Fonds Taxi helpt u graag bij uw vragen. Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen per thema.
  • M.S. Elzas zei:

    De wettelijke basis in de verkeerswet is maar en zwak argument. Dit is niet meer dan een onderlinge overeenkomst in het taxivervoer. De overgangsperiode is overigens veeel te kort. Moeten we nu echt duizenden rolstoelgebruikers verplichten een (kostbare) nieuwe rolstoel te kopen? Hier is echt onvoldoende over nagedacht en zijn de belangen van de invalide weer behoorlijk verwaarloosd!
    • De geactualiseerde versie van de Code VVR is van september 2018.  Deze versie kwam tot stand onder verantwoordelijkheid van het ‘Platform Code VVR’, bestaande uit de koepel van gehandicapten- en patiëntenorganisaties Ieder(In), ouderenorganisatie KBO-PCOB, TX-keur, werknemersorganisaties FNV en CNV, Koninklijk Nederlands Vervoer en de branchevereniging voor revalidatie- en mobiliteitshulpmiddelen Firevaned. Zoals eerder aangegeven stamt de eerste versie uit 1999.

       

      Overgangstermijn

      Bij een overgangstermijn is vaker een discussiepunt wat een redelijke termijn is. De geactualiseerde Code is van september 2018 en is in januari 2019 op het LOC-Sociaal Platform geplaatst om nog eens extra aandacht te vragen voor het onderwerp. In de Code staat op pagina 6 onder Overgangsregeling Code VVR: "Er zijn al geruime tijd rolstoelen op de markt die geschikt zijn voor veilig vervoer. Deze voldoen aan ISO 7176-19 en zijn herkenbaar aan de sticker met het haaksymbool (soms nog met een ISO-sticker). Als er bij de indicatiestelling en verstrekking rekening is gehouden met het feit dat een rolstoelgebruiker (op termijn) uitsluitend in de rolstoel zelf vervoerd kan worden, zijn er in deze groep naar verwachting niet veel gebruikers voor wie invoering van de herziene Code VVR tot problemen zal leiden."

       

      Veiligheid

      Veilig vervoer is voor alle betrokkenen belangrijk. In de Inleiding van de Code VVR is dit onder meer als volgt verwoord: "Het toegankelijkheidsbeginsel uit het VN-verdrag Rechten voor mensen met een beperking stelt dat iedereen dezelfde rechten heeft op het gebied van toegankelijkheid en participatie in de maatschappij. Daarbij hoort het recht op vrije keuze van mobiliteitsmiddelen. Daarnaast mogen rolstoelinzittenden verwachten dat zij een gelijk niveau van bescherming geboden krijgen als niet-rolstoelgebonden passagiers. Dit laatste noemen we het gelijkheidsbeginsel en deze code is mede op deze beide beginselen gebaseerd. Voor de inhoud van de relevante wetten verwijzen wij de lezer naar de website van de rijksoverheid. Veilig vervoer van rolstoelinzittenden (VVR) is een onderwerp dat meer dan alleen de rolstoelgebruiker zelf betreft. De veiligheid van alle inzittenden, maar ook de algemene verkeersveiligheid is ermee gemoeid. Met het vervoer van rolstoelinzittenden bedoelen we hier het vervoer van rolstoelgebruikers die tijdens de rit in de rolstoel blijven zitten. Veilig vervoer bestaat uit een keten van de rolstoel, rolstoelgebruiker, voertuig, vervoerder, chauffeur en vastzetsysteem. De zwakste schakel bepaalt de veiligheid van het vervoer. Om ervoor te zorgen dat de veiligheid niet lijdt onder onwetendheid, haast en toegeeflijkheid is in de code VVR al sinds jaar en dag opgetekend waaraan het vervoer van rolstoelinzittenden dient te voldoen.".

       

       

       

  • Veldstra zei:

    Uit nieuwsgierigheid. Naar mijn weten is de Code VVR niet een juridisch bindend document. Op basis van welke juridisch bindende regelgeving is de overgangsperiode tot juli 2019 gebaseerd en op basis van welke regelgeving mogen rolstoelen zonder de bedoelde ISO certificering na juli 2019 niet meer vervoerd worden?
  • Wettelijk dient tijdens het vervoer de stabiliteit van de rolstoel en de veiligheid van de rolstoelgebruiker gewaarborgd te zijn (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, art.59 lid 4).

    De Code VVR geeft richtlijnen om rolstoelinzittenden veilig te vervoeren. De eerste versie is in 1999 door KBOH gemaakt. In 2001 hebben zeven landelijke organisaties (waaronder KNV-taxi) besloten het veilig vervoer van rolstoelers samen aan te pakken. Sindsdien hebben veel taxibedrijven in hun contracten afgesproken dat zij volgens de Code VVR werken. KBOH is Vilans geworden.

    Code VVR, uitgave september 2018:

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
Deze reactie is verwijderd

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Waardevolle zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen