Per 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing en moeten (zorg)organisaties veel geregeld hebben. Zoals vastleggen met welk doel zij bepaalde gegevens vastleggen en verwerken. Ook moeten organisaties aangeven met wie zij gegevens delen. De Autoriteit Persoonsgegevens maakte een 10-stappenplan over wat organisaties voor 25 mei 2018 moeten doen. Bij zes van de tien stappen is er een rol voor de cliëntenraad weggelegd. In de handreiking van LOC lees je hoe je als cliëntenraad kan bijdragen aan de invoering van de AVG in je organisatie.

Overzicht stappen

Hieronder staat een overzicht van stappen die voor cliëntenraden van belang zijn. 

Stap 1: Bewustwording 

Stap 2: Rechten van betrokkenen

Stap 3: Overzicht van verwerkingen

Stap 4: Data protection impact assessment (DPIA)

Stap 5: Privacy by design & privacy by default. 

De stappen 6 t/m 9 uit het 10-stappenplan zijn niet van toepassing voor de cliëntenraad.

Stap 10: Toestemming

Afsluitend: De organisatie moet een goed privacyverhaal hebben voor zijn cliënten én de Autoriteit Persoonsgegevens. 

Lees voor de rol van de cliëntenraad bij elke stap de publicatie: Omgaan met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Handreiking voor cliëntenraden (pdf). 

Meer informatie

Via de Vraagbaak van LOC kun je een aantal gedrukte exemplaren opvragen: vraagbaak@loc.nl of 030 - 284 3200. We rekenen hiervoor geen kosten, wel stellen we een vrijwillige bijdrage op prijs. 

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC zeggenschap in zorg

Reacties

  • Beste Mieke,

    Voordat de AVG inging, had je als mentor ook al inzage in het dossier. Daaraan is niets veranderd. De zorgaanbieder had de inzage moeten bieden. De AVG biedt hierin geen oplossing. Hoewel je in je recht kunt staan, komt het helaas voor dat anderen dit recht niet respecteren. Je kunt dan een klacht indienen bij de klachtencommissie van de zorgaanbieder, de Autoriteit Persoonsgegevens of naleving vorderen bij de rechter.

     

  • Nu morgen de nieuwe wet ingaat vraag ik me af of ik nu wel aan informatie kan komen omtrent de “zorg” van mijn tante. Ik ben mentor van mijn tante geweest. Ondanks dat ik tante vertegenwoordigde ben ik door BrabantZorg buitengesloten met gevolg dat tante verkeerd behandeld wordt en lichamelijk letsel op heeft gelopen.

    Ook ben ik mbt 13 calamiteiten en een medische ingreep niet verwittigd door de CCP die blijkbaar binnen BrabantZorg de arts vervangt, IGJ is ook niet verwittigd. Ik heb op alle mogelijke manieren getracht om aan de informatie te komen maar het is mij, ondanks dat ik daar recht op heb, niet gelukt. Kan ik nu opnieuw een verzoek indienen?

  • Helene zei:

    Mooi! Als leverancier van software voor de zorg zou ik ook graag de publicatie willen downloaden zodat we op de hoogte zijn van de rol van cliëntenraden en hier aandacht voor kunnen vragen. Is dat mogelijk?
    • @Helene, Bedankt voor het compliment! Wil je svp contact opnemen met de LOC Vraagbaak over je vraag? Alvast bedankt. 
      LOC Vraagbaak: (030) 284 32 00 - vraagbaak@loc.nl 

Deze reactie is verwijderd

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen