LOC vindt alle aandacht die er uitgaat naar fraude met Persoonsgebonden budgetten (Pgb) zorgelijk, omdat die ertoe leidt dat er te veel nadruk wordt gelegd op hoe het systeem veiliger kan worden. Daarbij wordt er echter te gemakkelijk voorbijgegaan aan het oorsponkelijke doel van het systeem - en de grote waarde ervan - namelijk de cliënt de mogelijkheid bieden om zorg in te kopen die echt helemaal op maat is. Dat zo'n 1 procent van de Pgb-gebruikers fraudeert, is uiteraard niet goed te praten. Maar het is daarnaast van groot belang om voor ogen te houden dat het overgrote deel van de Pgb-gebruikers volkomen te goeder trouw is, want nergens valt uit af te leiden dat fraude op grote schaal plaatsvindt.

Van uitzondering naar regel

Zorg inkopen met een Pgb is op dit moment meer uitzondering dan regel. LOC zou juist graag zien dat persoonsgebonden en persoonsvolgende budgetten een normale manier van zorginkoop zijn. En pleit daar ook al jaren voor. Cliënten die hulp nodig hebben bij het regelen van een Pgb en zorg zouden daar ook steun bij moeten kunnen krijgen. Op die manier kan zorg echt aansluiten bij de individuele wensen en behoeften. Bovendien dwingt het zorgaanbieders om veel meer op maat te werken. 

Kijk hier voor het laatste nieuws over de problemen met de uitbetaling van het Pgb door de Sociale Verzekeringsbank.

Mail mij als mensen reageren –

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

Reacties

  • Dat je zorg kan regelen op een manier die echt bij je past, lijkt me een echte aanwinst. Maar ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen afgeschrikt worden omdat het moeilijk lijkt of wellicht minder zeker lijkt dat je zelf alles goed kan regelen, iets zal missen waar je mogelijk recht op hebt en/of omdat je niet goed op de hoogte bent. Dus een goede ondersteuning daarbij is essentieel lijkt mij zeker ook. Collega José Broers schreef enige tijd geleden een stuk op dit platform over clientondersteuning. Zijn er nog andere mogelijk- of wenselijkheden?
Deze reactie is verwijderd

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen