Van Amsterdam tot Zuidbroek… Mede dankzij de patiëntenorganisatie de Oogvereniging zijn alle treinstations de afgelopen jaren voorzien van goed voelbare en zichtbare geleidelijnen en markeringen. Zo kunnen blinden en slechtzienden nu zelfstandig hun weg vinden op stations. Dat was nodig want de situatie op stations was zo verschillend dat het blinden en slechtzienden er de weg niet konden vinden. Wat waren de succesfactoren van dit omvangrijke project?

Uniform landelijk dekkend netwerk

De afgelopen 10 jaar werkten tientallen leden van de Oogvereniging vrijwillig mee aan het testen van nieuwe voorzieningen en het vinden van oplossingen bij knelpunten. Met resultaat: een uniform, landelijk dekkend netwerk van geleidelijnen en markeringe

90 kilometer geleidelijnen op alle 410 stations. Met 2500 objectmarkeringen (gele klanktegels), 250 kilometer contrasterende perronrandmarkering en 800 voelbare richtingbordjes… En dan ook nog eens 5000 beschrijvingen van veelgebruikte stationsroutes. In een filmpje op YouTube vertellen enkele reizigers met een visuele beperking wat zij hebben aan de aanpassingen op stations en hoe het systeem werkt.

Uniek in de wereld

PGO support, een netwerkorganisatie voor patiënten- en cliëntenorganisaties, interviewde Joep Aarts, de directeur van de Oogvereniging en vroeg hem naar het belangrijkste resultaat:

"Bij het toegankelijk maken van de stations hebben we consequent dezelfde systematiek gehanteerd. Dat is uniek in de wereld. Dankzij die eenduidigheid is er overal voorspelbaarheid ontstaan. Belangrijk, want zo durven meer blinden en slechtzienden zelfstandig te reizen, juist omdat zij weten wat ze op onbekende stations kunnen verwachten.

"Uiteindelijk is het project in oktober 2017 feestelijk opgeleverd met veel media-aandacht. Die landelijke publiciteit gebruiken we nu in onze volgende lobby om ook de stationspleinen – even eenduidig – te gaan inrichten. Dat is een enorm complexe uitdaging, omdat daarbij veel meer partijen betrokken zijn zoals gemeenten en andere vervoersbedrijven. Maar als het bij alle stations kan, moet dit toch ook lukken?!"

Succesfactoren

Over de succesfactoren voor het bereiken van dit resultaat vertelt Joep Aarts:

  • "Allereerst hebben we met een lobby geprobeerd om maatschappelijke partijen in beweging te krijgen door ze overtuigen van het belang van ons plan. Hierbij hebben we mensen uit onze achterban ingezet als ambassadeur om heel persoonlijk over hun ervaringen te vertellen.
  • Daarnaast hebben ze ook meegedaan aan testpanels en meegedacht over het oplossen van knelpunten. We faciliteren en trainen deze actieve leden ook, zodat zij hun taken echt kunnen waarmaken. Met subsidies hebben we daarnaast ook een betaalde kracht aangetrokken. Want zeker bij zo’n groot project heb je iemand nodig die continu als motor en aanjager fungeert. En we hadden de durf om keuzes te maken – en daarvoor te blijven staan, ook toen daar kritiek op kwam.
  • En tot slot hebben wij met ProRail steeds duidelijke afspraken gemaakt. Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat het overal zo goed blijft als het nu is. Hierbij is ook vastgelegd dat we tot 2023 wachten met ingrijpende aanpassingen, behalve op plekken waar de veiligheid in het geding is. Want daarop doen we natuurlijk nooit concessies!" 

Meer informatie

Wil je een reactie geven? Als je een profiel hebt op LOC Zeggenschap in zorg en je bent ingelogd kan dat hieronder. Heb je dat niet dan kun je op de meeste pagina's ook rechts op de pagina reageren of hieronder. Of maak een profiel via de nu volgende link. Dank!

Doe mee op LOC Zeggenschap in zorg

De reactiemodule haalt reacties op...

LOC Zeggenschap in zorg - Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht - 030 284 3200 - vraagbaak@loc.nl

Veel gestelde vragen | Vraagbaak & feedback

Meer over LOC, lid worden & meedoen